Tips för att göra hemmaträningen lättillgänglig

Här kommer ett litet tips för hur man ökar chansen att hemmaträningen, hemmayogan eller rehaben faktiskt ska bli av.

Ha alltid träningsredskapen framme i ett rum där ni vistas mycket, typ köket eller vardagsrummet.

Yogamatta och gummiband.

Nej, jag vet, det är kanske inte världens snyggaste inredningsdetalj, men chansen att träningen blir av är nog hundra gången större om man ser grejerna varje gång man går in i köket än om de står instoppade längst in i garderoben. Funkar hos oss iallafall!

Det var allt för idag. Gonatt! Imorgon ska jag upp tidigt och morgonjogga, för att sedan jäsa i en bubbelpool på sportlovsspa med dottern. Gött 🙂

En egen varvbana

Igårkväll blev jag plötsligt sugen på att bli lite extra trött. Mest för att det skulle bli extra skönt att sitta i soffan sedan, och att för det skulle bli extra skönt med morgonyogan idag (och det blev det).

Fast klockan var redan åtta när jag kom på det här, så det var liksom inte läge för att springa långpass. Då kom jag på att bakom vårt område finns ett nybyggnadsområde där det ännu inte har byggts några hus, men det har asfalterats ett kvarter som utgör ett varv på ungefär 350 meter. Voila! En egen varvbana!

Löparbana

Så jag joggade dit och sprang sen vartannat varv snabbt, vartannat långsamt. Totalt elva varv samt joggen dit och hem blev 4 km. Perfekt! Klart på under en halvtimme och massor av tid att jäsa i soffan sen 🙂

Livet tio år från nu

Jag läste ett inlägg hos Elna Dahlstrand om hur hon tänker sig livet om tio år från nu. Det var så härligt beskrivet att jag inte kunde låta bli att själv börja drömma lite.

Järnvägsspår och hundkex.

Om tio år har jag ett jobb som tillåter mycket utetid om dagarna och mycket flexibilitet i fråga om arbetstid. Jag vill ha tid till en spontan löptur en vanlig tisdag, om vädret blir fint och andan faller på. Jag vill inte sitta fast på ett kontor nio till fem.

På ett eller annat sätt jobbar jag med träning. Kanske som träningsinstruktör, kanske som reporter för ett löparmagasin, kanske som löpguide. Kanske alltsammans i en salig röra. Helst alltsammans.

Om jag av någon anledning inte kan eller vill jobba med träning driver jag ett hunddagis och tar hand om hundar vars ägare har just de där nio till fem-jobben och inte hinner hem på lunchen. Fatta vilket drömjobb! Få gosa och promenera med hundar hela dagarna!

Om tio år tror jag att jag och maken börjar spendera en del av vintrarna i varmare land. Då går dottern på gymnasiet. Kanske har hon praktikperioder de sista gymnasieåren, och vill passa på att göra praktiken utomlands. Vi tänker oss Mallorca eller något annat lagom varmt ställe. Inte sommarvarmt, men något som motsvarar svensk vår.

På hemmaplan tror jag inte att vi bor kvar i samma hus. Jag älskar visserligen närheten till skogen och havet här, men när dottern blir lite större och det inte längre finns så mycket praktiskt som binder oss till villaområdeslivet tror jag att vi kommer att söka oss till ett lite mer avlägset boende. Inte långt härifrån, men inte längre i ett villaområde. Kanske i någon av sommarbyarna eller längs en grusväg i skogen.

Rut finns tyvärr inte kvar, men livet är fullt av hundar på ett eller annat sätt. Vi har fortfarande bara ett barn. Det fanns planer på ett till en gång, men av olika anledningar blev det inte så och det är okej. Vi är ett bra team, vi tre.

Om tio år har jag sprungit riktigt långt flera gånger. Jag har flera ultralopp och några flerdagarslöpningar i bagaget. Troligtvis inte ett enda lopp på varvbana, utan sådana där naturen står i centrum.

Dottern har förhoppningsvis smittats av min utelängtan och hänger med mig på löpturer och MTB-turer, träningsresor och löparsemestrar. Detta är nog det jag hoppas på mest av allt, att kunna dela det här med henne. Lyckas bara det kan allt annat kvitta.

Mamma barn jogg

Hur tänker ni er era liv om tio år? Berätta gärna, det är roligt med drömmar 🙂

Hjärtligt och soligt

Idag har det varit en rätt go dag. Strålande sol! 13 grader i solen och fågelkvitter, såna jäkla vårkänslor!

Fixat alla hjärtans dag-frukost till familjen. Hjärtformad macka till dottern, hjärtformad gröt till maken och hjärtformad hundmat till Rut. (Sedan skulle maken återgälda gesten och försöka hjärtforma min gröt, men eftersom min portion var både större och inte kokt lika länge så flöt den bara ihop. Vi enades om att det den liknade mest var en rövskåra. Snyggt.)

Har gått en lång runda med Rut inkl kaffepaus på stranden. Har troligtvis fått nytt extrajobb (vet mer på tisdag då jag ska dit och träffa dem på plats). Har mysjoggat i skogen i eftermiddagssol och fick lite feeling och körde fartlek sista halvan. Bra dag.

Rut på stranden
Ge mig macka. Ge mig macka nu.

Snöig hundpromenad

Svårt att tro att dessa bilder är tagna samma dag med bara några hundra meters mellanrum. På stranden kunde man nästan trott att det var sommar.

 

 

Tio träningsfavoriter

Hittade en rolig lista på tio träningsfavoriter hos flera andra bloggare och tänkte att återvinning är ju bra, så den snor jag rakt av!

Favoriten i hörlurarna

Jag lyssnar aldrig på musik, varken när jag tränar eller annars. Däremot gärna en podd när jag springer. Favoriterna är Träningspodden och Styrkebyrån. Dottern gillar också Träningspodden, men ibland spårar den ur och blir lite barnförbjuden, så när vi lyssnar på den i bilen får jag vara beredd att snabbt skruva ner om det börjar närma sig fel ämne, moahahaha 😀

Favoritövning i gymmet

Saxhopp! Grym benövning som bränner gött i låren. Men ska jag välja en övning med vikter får det bli marklyft eller knäböj.

Favoritdryck under träning

Vatten om det är på gymmet. Om jag springer långpass blandar jag egen energidryck av vatten, äppelmust och lite salt.

Favoritpass på gymmet

Jag älskar Bodybalance, men det finns inte på Friskis där jag går nu, så saknar det väldigt mycket.

Favoritfärg på träningskläderna

Svart långt linne och mönstrade tights, ju mer färg på tightsen desto bättre!

Favorit pre workout

Öööhh … är inte så bra på att planera mat att jag medvetet äter mellanmål. Det blir vad det blir. Fast soffmys kan ju också kvalificera som uppladdning inför träning 🙂 det behöver ju inte tvunget handla om mat.

Favorit post workout

Kaffe! Iallafall efter långrundor, eller nåt annat pass där jag har blivit riktigt trött.

Kaffepaus efter joggen.

Favoritstretchövning

”Världens bästa stretch” kallas den av vissa, ”utfallsrörlighet” av andra. Hur som helst ser den ut såhär i ett av lägena, och görs i ett flöde som ger både baksidesstretch, höftstretch och ryggradsvridning. Sjukt skön!

Utfallsrörlighet eller

Favoritträningsredskap

Löparskorna. Räknas de som redskap? 😉 Eller min MTB!

Favoritgym

Har varit Friskis trogen länge. Jag gillar stämningen där, även om jag som sagt saknar Bodybalance.

Mera skidskoj

Med risk för att upprepa mig – jag har åkt mera skidor! Därmed är jag redan över det genomsnittliga antalet skiddagar som man brukar få till under en skånsk vinter.

Skidor under granar

Igår skulle jag in om jobbet och skriva ut nya etiketter till äppelmusten, så jag packade in skidorna i bilen och spårade ett varv runt några rader äppelträd i odlingen. Mycket roligare än att åka hemmaomkring! Varvet blev nog ungefär 500 m långt, och det i en vilande fruktodling där jag åkte bland viltspår och kvittrande fåglar. Hur härligt som helst! Fast jag orkar inte åka särskilt långt pga 1) är väldigt ovan vid skidåkning och 2) har vallningsfria nybörjarskidor som inte har så bra glid.

Men det är något speciellt med skidor. Egentligen är det rätt likt löpning, men så fort skidorna kommer på är det liksom inte träning längre. Då är det ren lek. Finns inte minsta lilla krav på prestation, på att det ska gå fort eller bli långt, det är bara skitroligt rakt igenom 🙂

Skidor i pudersnö

På skidtur

Enda kruxet är väl att händerna inte tål kylan så bra. Lite längre-Malin har nyligen skrivit ett bra inlägg med tips för hur fingrarna ska klara vinterkylan bättre. Både hon och jag har fingrar som vitnar i kylan, och det gör rejält ont. Bland hennes tips finns batteridrivna värmevantar. Sådana ska jag absolut testa.

Jag tar tillbaka allt jag sagt

Eller OK, jag tar tillbaka allt jag sade i det förra inlägget, om skånsk vinter som på sin höjd innebär snöblask.

Sedan dess har det snöat i princip oavbrutet i två dygn, så åtminstone min del av Skåne har förvandlats till ett RIKTIGT vinterlandskap. På Österlen innebär det ett landskap av snödrivor. Det räcker att någon säger orden ”snö” och ”blåst” i samma mening för att det ska bli meterhöga drivor.

Djup snö.

Hur som helst har vi faktiskt gjort något roligt av all den här snön. Först fick jag skotta garageuppfarten för att överhuvudtaget kunna komma fram med bilen. Redan där konstaterade jag att det planerade styrkepasset bara var att glömma. Skotta snö är svintungt! Sen fick dottern testa mina skidor. Lite störigt att hon redan på första försöket, med alldeles för stora skidor, åker ungefär lika bra som jag. Hrm vet inte om det säger mest om henne eller mig …

Barn skidåkning.

Sen frös vi och fick gå in och dricka varm choklad i soffan, och när maken sen kom hem gav jag mig ut på en egen skidtur medan dottern åkte pulka. Så jäkla roligt! Nu vill jag bara åka skidor hela tiden! Imorgon är jag ledig, så det blir garanterat en tur då. Och mer varm choklad 🙂

Varm choklad i underställ

Skånsk vinter och skoporr

Som trailbloggare borde man väl lovorda alla underlag och alla väder, men alltså, skånsk vinter. Fy fan vad oinspirerande det kan vara.

Det har varit helt jämngrått på himlen i snart två veckor, inte en tillstymmelse till sol. Råkallt, fuktigt och blåsigt. Idag varierar sig vädret ändå en smula genom att släppa ner snö i blåsten, så det snöar spikrakt från sidan och lägger sig sen som härligt blask som vi kan slira runt i. Lovely. Du får ursäkta vintern, men jag är inte särskilt imponerad.

Snöblask.

Jag stannar i soffan och dricker kaffe och kollar på skoporr istället.

Saknar mina lätta Merrell All Out Fuse som jag slet ut i våras, men det verkar inte som om de tillverkas längre. Fast det var bästa skon någonsin. Nån som råkar ha ett par över i storlek 38 som ni inte använder? Jag betalar dyrt.

Merrell All Out Fuse
Djupt saknade.

Fredagsfemma

  • Fredagsfrukost: provsmakade frögröt med dadlar och hasselnötter från Risenta (för övrigt en provpåse som mina svärföräldrar hade fått i en tidning men med varm hand lämnade över till mig som enligt motiveringen hellre äter ”såna där konstiga saker”). Helt OK men frukostkonservativ som jag är väljer jag hellre havregrynsgröt nästa gång.

Risenta frögröt.

  • Fredagsfys: poddpromenad med Styrkebyrån i lurarna. Härligt med dagsljus, men det hade ju inte skadat att få se solen. Det är över en vecka sen jag såg den sist.

Promenad med podd i hörlurar

  • Fredagsmys: ägnar kvällen åt att spela familje-TP (plockar eventuellt bort vuxenfrågorna, för barnfrågorna är svåra nog) och att göra daimcheesecake med dottern. Tyvärr får vi inte äta den idag utan måste vänta ända tills imorgon, men lite smet går ju alltid ner 😉 (Cheesecake är för övrigt den enda maträtt/fika som jag gör i förväg. Allt annat går på ojdå-jag-blev-visst-hungrig-idag-också-hur-ska-jag-nu-lösa-detta?-rutin.)
  • Fredagsfeeling: långsamt, lugnt, vilsamt, slappt.
  • Fredagsfail: att jag har sån träningsvärk sedan onsdagens cirkelgym på Friskis att jag inte kunde köra chinspasset som jag hade planerat idag. Kan knappt få upp armarna ens för att ta ner kaffekoppen ur köksskåpet, så att gå till gymmet är HELT uteslutet.

Tävlingspepp kan komma i olika former

Tävlingspepp kan man ju uppleva när det är dags för lopp. Det är svårt att inte dras med i tävlingsstämningen då. Men tävlingspepp kan också innebära att man får inspiration till att springa årets första intervallpass tack vare att man hittar en rolig tävling på nätet.

Som i det här fallet när jag hittade en tävling hos Träningsglädje i samarbete med Craft som går ut på att man ska springa ett valfritt intervallpass och svara på lite tävlingsfrågor. Hade jag inte hittat den tävlingen hade jag knappast rivit av ett 10×1 minuts intervallpass på löpbandet idag, vilket jag därmed fick tummen loss att göra 😀

(Sist jag sprang intervaller var enligt träningsdagboken den 19 oktober, så det är rätt uppenbart att jag behöver lite yttre påverkan för att det ska bli av.)

Hur som helst. Idag var en ledig dag, så jag passade på att köra till Friskis på förmiddagen, dvs innan det blir knökfullt framåt eftermiddagen. På programmet stod det marklyft, men eftersom jag hade läst om intervalltävlingen hade jag blivit sugen på att springa lite fort, så jag smällde till med både marklyft och löpbandsintervaller. (Marklyft först, för att inte riskera att bli för trött av intervallerna så att marklyftstekniken blir för dålig.)

De första sju intervallerna körde jag i 5.00-tempo. Låter kanske inte jättesnabbt, men för mig är det det. Och sen visade det sig att jag ändå hade lite kraft över, så de tre sista gick i svindlande 4.50-tempo! Kände mig som värsta blixten 😉 Swoooosssccccchhh!

Springa-i-skogen-glädjehopp.

Såhär roligt var det. Inte lika roliga omgivningar dock.