Ett långpasstips innan jag tar en paus

Idag tänkte jag dela med mig av ett långpasstips som visade sig vara väldigt lyckat i lördags. Därefter kan det tänkas att det inte blir fler inlägg här på ett tag. Det går längre och längre mellan inläggen, helt enkelt för att jag inte har någon lust att skriva, och då finns det ju heller ingen anledning att göra det. Jag tror att jag håller mig till Instagram ett tag, så är ni nyfikna på hur det går med ultraträningen och andra påhitt finns jag på kontot kostochrorelse där (klicka på bilderna här till vänster så hamnar ni rätt). Har också märkt att nästan alla bloggar jag följer också finns på Instagram, så jag fortsätter att följa er där istället.

Men hur som helst. Idag ska det handla om långpass. Jag har resonerat kring långpass tidigare – hur man får långpasset att kännas mindre enformigt, om man som jag lätt blir uttråkad om man springer själv länge. I lördags kom jag på ett sjukt bra upplägg.

Det var orientering med Simrishamns OK i Gylleboskogen, alltså på joggavstånd hemifrån. Jag stack ut knappt en timme tidigare och joggade hit och dit i kringelikrokar så att jag skulle vara i närheten av mötesplatsen på utsatt tid. Häpp – 7 km gjorda. Sen träffade jag orienteringsgänget, fick en karta och gav mig ut på 4,5 km orienteringslufs. Perfekt i långpassyfte, eftersom orienteringens natur gör det helt omöjligt att springa för fort, och det är ju meningen att det ska gå långsamt på långpass. Efter att jag var i mål blev det lite snack då jag passade på att käka lite frukt- och nötbar, och sen gav jag mig hemåt igen. Jag hade siktet inställt på att få ihop 20 km och det gick nästan. Vid 18 km började knät göra ont, så då bröt jag och gick den sista biten hem.

Men ändå – 18 km utan att det kändes långtråkigt en endaste gång. Det upplägget ska jag absolut köra fler gånger! Hejdå!

orientering gyllebo

En bättre vecka

Denna veckan har varit en bättre vecka än förra på grund av alla dessa faktorer:

  • Förra veckan var solen knappt framme alls, den här veckan har det varit strålande vinterväder.
  • Förra veckan råkade jag utlösa larmet när jag skulle stänga på gymmet, det gjorde jag lyckligtvis inte den här veckan.
  • Förra veckan sprang jag bara knappt 16 km, fördelat på tre gånger. Den här veckan har jag fått ihop 32 härliga kilometer, varav två pass i helt underbart väder.
  • Förra veckan blev längsta löpningen 5,5 km. Den här veckan fick jag till ett långpass på drygt 18 km.
  • Förra veckan jobbade jag på helgen, denna helgen är helt ledig.
Solig vinterpromenad
Rut är också rätt nöjd med veckan.

Veckans spring (och lite annan fys)

Veckan som gick fick jag ihop 26,7 km i löparskor fördelat på tre pass, och de såg ut såhär.

Onsdag: 6,5 km eftermiddagsjogg längs med Skåneleden mot Baske. Den rundan tröttnar jag aldrig på. Där ser det bland annat ut såhär (en varmare årstid).

Klippor

Fredag: drygt 14 km lugn jogg genom Gylleboskogen med veckans avsnitt av Träningspodden i lurarna. Avsnittet var 83 min långt och mitt minimikrav var att springa minst hela avsnittet, och när sluttonerna ljöd var jag ungefär 1,5 km hemifrån så det blev perfekt. Det var dock inte helt optimalt att långjogga så tätt inpå familjefyset på Friskis, där vi var 2,5 timme efter avslutad långjogg och gav oss på ett cirkelpass med diverse hopp, skutt och benövningar … Rätt slut i soffan sen efteråt. Tur att maken hade köpt godis till mig så att jag fick snabb återhämtning 😉

Söndag: efter att ha varit hemma nästan hela dagen körde jag till gymmet och testsprang ett nytt Indoor running-pass som jag har knåpat ihop. Kör ett pass i fyra veckor, därefter är det byte till nytt pass för nästa fyraveckorsperiod. Fick ihop totalt 6 km varav en hel del snabba 45-sekundersintervaller. Svettfest!

Träningsdagbok

Med 2,5 månad kvar till Österlen Ultra kan jag väl konstatera att … tja … jag har en och annan kilometer att göra innan dess. Men jag kan också konstatera att jag tränar mycket mer alternativ träning i år än jag har gjort tidigare år, så det ska bli intressant att se vad det ger (eller kanske tar?) i sammanhanget.

Veckan som kommer ska det bli tre löppass, varav ett på närmare 20 km. Nån som har tips på något bra poddavsnitt till det passet?

Tisdagsgöra

Har en ledig tisdag. Den ser ut såhär.

  • Får iväg dottern till skolan.
  • Käkar frukost medan jag chattar med lillebror som är på Sri Lanka och skickar bilder som får en att vilja impulsbeställa en biljett vart som helst när som helst.
  • Kort promenad med Rut som har vissa svårigheter att ta sig fram i de 20 cm snö som kom i förrgår och fortfarande inte är särskilt nedtrampade.

    Hund i snö

  • Till frisören och förvandlar hjälmfrillan till en lite mer presentabel variant.
  • Tar med lunch hem från favoritstället i Simrishamn – En gaffel kort – och käkar lunch med maken.
  • Längre promenad med Rut medan jag lyssnar på senaste avsnittet av Styrkebyrån.
  • Hämtar dottern tidigt och åker hem och leker i snön medan det fortfarande är ljust. Vi avverkar både pulka, skidor och rullande av gigantisk snöboll (läs: snöBERG).
  • Rester till middag – bästa maten ever! Idag består resterna av morotssoppa från i förrgår samt spaghetti och köttfärssås från igår. Jag älskar rester. Det är det bästa som finns.
  • Bjuder min pappa på fika. Kladdkaka med grädde, mango och sharonfrukt.

Isig vinterjogg och Friskis familjefys

I onsdags bröt jag runstreaken pga halsont och allmän skruttighet, och eftersom dottern hade feber i början av veckan kändes det smartast att vila. Tog två hela vilodagar och sen kändes det bra igen, så igår blev det en härligt isig vintermil i skogen. Lite synd att det blev ett avbrott, men det är inte hela världen. Det var ett experiment och jag är helnöjd med att ha kört 16 dagar i sträck.

Men vintermilen alltså. Ni vet den där vinterlöpningen man drömmer om, solen lyser och det knarrar under fötterna. Så var det, förutom att det var på gränsen mellan att frysa och töa, så all is var verkligen snorhal. Och jag hade inte tänkt på att ta med mig några dubbar, så det var superhalt på skogsvägarna. Men skit i det. Sol, knarr under fötterna, vita skogsvägar. Underbart! Fick dessutom stanna och hälsa på tre nyfikna hundar som sprang ut från en gård när jag joggade förbi. En runda med hundgospaus är alltid en bra runda 🙂

Snötäckt väg Sandvången

På eftermiddagen gick jag och dottern på Friskis familjefys för första gången, och det gick jättebra. Det var ett stationspass där föräldrar och barn får träna tillsammans, även ganska små barn. Gemensam uppvärmning och sedan tre varv på stationerna som bestod av t ex TRX-rodd, planka, stå på händer mot väggen och balansera på olika bollar. Eftersom det var barn med kändes det helt naturligt att hitta på lekvarianter av övningarna, t ex att jag stod i plankan medan dottern kröp under och hoppade över mig. Sen avslutade vi med att kuta runt runt i jympasalen vilket barnen nog tyckte var det roligaste av allt. Det här kan nog bli en stående fredagsrutin. Jätteroligt!

 

Lufsande och dagsljusjakt

Det finns mycket man kan säga om januari, men jag väljer att vara lite diplomatisk och säger bara att det är en månad då man har mycket ut av att jaga de få minuter dagsljus man kan få tag på om dagarna.

Januari har hittills mest gått ut på att försöka vara ute tillräckligt mycket om dagarna för att mota mörkerdeppen, och på att lufsa runt i jakten på 20 minuters daglig jogg i januarirunstreaken.

Jaga dagsljus säger jag. Jaga solljus hade givetvis varit ännu bättre, men det har inte varit mycket sådant de senaste månaderna. Jag lever fortfarande på solen från förra tisdagen. Men intalar mig själv att det är dagsljuset som är det viktiga. Solen är bara en bonus.

Tanka dagsljus

Förra veckan var jag ganska pepp på att få gå på Friskis familjefys med dottern, men Rut blev sjuk i torsdags och som tur var fick vi veterinärtid redan fredag förmiddag. Det blev inläggning på veterinärkliniken under dagen för provtagning och dropp, eftersom hon hade kräkt massor och slutat dricka. På fredag eftermiddag fick vi hämta hem henne igen efter att provsvaren kommit och hon hade fått återhämta sig lite med hjälp av dropp och illamåendemediciner. Hon hade bukspottkörtelinflammation och mår lyckligtvis bättre nu, men det blir fettreducerat specialfoder framöver.

Runstreaken då? Jo, nu är vi halvvägs och det rullar på. Jag har inga problem att få till rundorna, men märker däremot att jag har svårare för att motivera mig till längre rundor nu när ca 3 km har blivit det normala. Vissa rundor har varit riktigt trevliga, som den skogsjogg jag tog i fredags (aka terapirunda när jag oroade mig för hur det gick för Rut hos veterinären). 7,7 sköna kilometer upp i skogen längs grusvägar och skogsstigar. Upptäckte en del nyfallna träd efter den senaste veckans blåsande.

fallet träd

Men de flesta rundorna har gått på cykelvägarna här hemmaomkring och har ärligt talat mer varit av karaktären ”bara-få-det-gjort”.

Syftet med den här runstreaken är, för min del, att vänja kroppen vid en större löpmängd på ett snällt och försiktigt sätt istället för att bara ösa på med långrundor pang på. Och det funkar ju. Men att fortsätta springa varje dag efter januari kommer jag inte att göra. Kommer ut dagligen gör jag ju ändå, och jag trivs klart bättre med att helt enkelt springa när jag är sugen på det. Men jag tänker ändå köra på januari ut och fullfölja utmaningen, det är ju trots allt rätt kul att testa hur kroppen reagerar på såna här nya påhitt.

Hej hopp! Nu blir det te och Guardians of the galaxy.

Välkommen vårtermin

Den här veckan har Vårterminen 2018 officiellt startat.

I måndags var det premiär för mina vårterminsmåndagar som bland annat består av ett skivstångspass och ett seniorjympapass på gymmet. Det är jätteskönt att ha premiären gjord efter att ha tränat in passen om och om igen, nött övningar och låtar i veckor. Det har snurrat rejält i huvudet emellanåt. Men det gick bra, så nu känns det lite lugnare inför nästa måndag.

Imorgon börjar skolterminen, så idag har vi njutit extra mycket av jullovets sista dag som passande nog var riktigt solig.

På fredag ska jag och dottern testa Friskis familjefys för första gången – ett cirkelpass där föräldrar och barn tränar tillsammans.

Beach 2018
Beachsäsongen 2018 är härmed inledd.

Som alltid efter en ledighet tar det emot lite grann att bruka allvar igen, men samtidigt är det skönt att vardagen börjar rulla på igen, att komma in i normala rutiner igen. Av någon anledning gillar jag att hitta in i nya rutiner, att få vardagen att fungera med nya arbetsuppgifter/nya tider/nya aktiviteter. Jag kan riktigt gå igång på att sitta och skriva in nya grejer i kalendern och fundera över hur allt ska klaffa på bästa sätt. Det är väl något med den där känslan av att man får pusslet att gå ihop.

Vad säger ni? Gillar ni också förändring eller föredrar ni en mindre föränderlig vardag?

Runstreak hela januari

Plötsligt har det blivit januari och det innebär runstreak för mig. Jag har hoppat på Pace on earths utmaning Runstreak januari som innebär att man ska springa minst 20 minuter och minst 1,6 km varje dag hela januari. Yey!

Jag har gjort ett misslyckat försök till en runstreak för ett år sen, då jag skulle samla ihop kilometer för att nå målet 1000 km under 2016. Det blev fem dagar, sen fick jag ont i halsen. Hoppas slippa förkylningar och annat skit den här gången, men med tanke på hur dottern snorar vete tusan om det går.

Hur som helst har jag funderat på min tidigare bild av en runstreak jämför med den bild jag har fått nu efter att ha lyssnat på Pace on earths poddavsnitt om runstreak och efter att ha sett reglerna för den här utmaningen. Att det räcker med 20 min och 1,6 km känns så himla … lagom. Och jag älskar ju lagom 🙂 Lagom och good enough är mina ledord i livet.

Glad joggare.

Tidigare har jag nog tänkt att även om man ska springa varje dag så måste det vara rejäla rundor. Har jag sprungit mindre än tre kilometer har det tagit emot att skriva in det i träningsdagboken, men i det här sammanhanget känns det plötsligt som att en riktigt kort lugn runda absolut fyller en funktion och är bra nog. I mitt fall, som ska springa ultra i april och inte har sprungit så mycket under 2017, är ju det viktigaste att successivt vänja kroppen vid att springa mycket igen. Om jag kan göra det genom att dagligen ta korta rundor och på så vis slippa bli alltför sliten, kanske jag kan vänja kroppen, leder, ligament och allt sånt där, vid en ökad löpmängd men utan alltför mycket slitage?

Det är egentligen helt motsatt tänk jämfört med hur jag tränat inför tidigare långlopp, då jag har haft mycket längre rundor men flera vilodagar varje vecka. Givetvis ska jag se till att få långrundorna också, men jag tänkte att januari kan få vara fokus på runstreaken med lagom långa rundor för att försöka vänja kroppen i lagom takt. Sen från februari och framåt blir det mer långpass.

Årets jogg 2017

Nu har den där tiden på året kommit då alla gör tillbakablickar, skriver årskrönikor och blickar framåt. Det finns något i det där som jag gillar, även om jag inte orkar lägga tid på att sätta mig ner och skriva ner vad jag tar med mig från 2017 och vad jag önskar av 2018. Men det är något med det där att ett nytt kalenderår startar. Massor av oskrivna blad som man kan fylla med nya planer, hitta nya rutiner och så vidare. Det hänger väl ihop med känslan av nystart, även om det tar sig olika uttryck hos olika personer. Jag är inte den som avger ambitiösa nyårslöften, men däremot gillar jag som sagt tanken på att en ny tid börjar.

Hur som helst har jag åtminstone tänkt tillbaka såpass att jag har utsett ”Årets jogg 2017”.

Vinnare blev ”Solig skogsjogg” 7,65 km med start kl 11.05 den 1 oktober. En sån där dag då man inte har bråttom hem, inte ska iväg nånstans direkt efter löpningen, utan kan lulla på i lugn och ro så länge man vill.

Höstjogg

Mellandagarna har däremot inte bjudit på så mycket löpning som jag hade önskat, men det har iallafall blivit några korta rundor antingen själv eller med dottern. Den mesta tiden har jag lagt på att öva in de gruppträningspass som jag ska köra nästa termin. Torsdag nästa vecka kör jag det första seniorjympapasset och måndagen därpå kör skivstångspasset Actic Power igång. Det ena passet är förkoreograferat, så det är egentligen bara att nöta tills övningarna sitter, i rätt ordning och i rätt takt. Men jympan ska jag själv sätta ihop, så där gäller det både att välja musik och att välja övningar.

Jag måste erkänna att det är rätt rörigt i huvudet emellanåt. Att lära in två pass samtidigt är mycket nog för mig, jag fattar inte hur de som har ännu fler pass att lära in reder ut det …

Ha ett gott nytt år! Blicka framåt orkar jag inte göra idag. Huvudet har som sagt fullt upp med att få in de två passen som snart ska gå igång, så först när de sitter och premiären är gjord vågar jag tänka på något annat.

En julig lista

Hittade den här juliga listan hos Anna som i sin tur hade hittat den hos Malin som i sin tur… osv, så jag snor den i ett försök att försöka komma i julstämning.

Pepparkakor eller lussebullar?
Måste man välja? Jag älskar båda! Och helst såna med mycket kryddor eller mycket saffran.

Skumtomtar eller knäck?
Denna var lättare. Knäck, utan tvekan! Skumgodis gillar jag inte alls.

Köttbullar eller prinskorvar?
Helst grönkålspaj pga är inte jätteförtjust i kött. Men måste jag välja blir det köttbullarna. Korv är verkligen inte min grej.

Julkorv eller julskinka?
Samma svar som ovan, måste jag välja på denna blir det julskinka med stark grov senap. Absolut inte julkorv.

Lax eller sill?
Lax. Helst inkokt. Sjukt gott 🙂 Men sill är också helt OK. Särskilt Brantevikssill med mycket lök.

Sylta eller pastej?
Min mormor gjorde en fantastisk sylta som var ganska torr och pepprig. Men det är den enda goda sylta jag har smakat. Färdigköpt är bara slemmig. Det får bli pastej här.

Revbensspjäll eller Jansson?
Jansson! Särskilt potatisbitarna överst som har blivit lite brända och krispiga.

Glögg eller julmust?
Båda! Helst lättglögg och helst extralagrad julmust.

Rödbetssallad eller dopp i grytan?
Hmmm. Har ärligt talat aldrig testat dopp i grytan, men det är heller inget som lockar. Fast rödbetssallad är inte jättegott det heller. Jag säger rödKÅLSsallad istället.

Ris a la Malta eller gröt?
Inget av dem. Det finns knäck 🙂 Och helt ärligt – är det bara jag som associerar till spya när jag känner klumparna i gröten? Uuuuuääääh.

Hemma eller borta?
Borta. Ska man fira hemma måste man stå i köket innan. Vi ska fira med mina bröder här hos oss en av dagarna, men då har vi föreslagit thaibuffé 🙂

Utomlands eller i Sverige?
Hemma i Sverige över jul, men gärna utomlands sen i februari när man är sååååå trött på kylan och mörkret.

Ge eller få?
Båda!

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul?
Minns inte att jag har sett någon av dem. Fast kan tänka mig att Sunes jul är rolig.

Chokladkalender eller paketkalender?
Gillar inte choklad, och får man paket hela december dödar det ju julklappsspänningen inför julafton. Får man välja kaffe- eller tekalender? Har sett att det finns sådana.

Plastgran eller äkta?
Äkta! De luktar så himla gott.

Arne Weise eller Ernst?
Kvittar. Arne förknippar man ju med barndomens jular men Ernst är bra på julstämning han med.

När vill du att första snön ska falla?
En vecka då jag inte behöver köra bil.

Har du haft en grön gräsmatta på julen?
Öööh. Ja. Jag bor i Skåne. Kan det vara på något annat sätt?

När är det dags att pynta?
Ljusstakar och julstjärna i fönstret tar vi fram till första advent. Julgranen brukar vi ta in en vecka innan jul. Flera år har vi gjort det i samband med att Musikhjälpen avslutas, så utgången i Musikhjälpen har rullat på TV’n medan vi pyntat. Mysigt!

Favoritjulkalender?
Minns ingen.

Aladdin eller Paradis?
Knäck!

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Jag är rätt nöjd. Men julgranen och alla ljusstakar har vi kvar jättelänge för att lysa upp lite i januarimörkret.

När öppnar du dina julklappar?
Efter att dottern öppnat sina. Vill gärna se hennes reaktioner först.

Vad framkallar mest julstämning?
Lättaste frågan hittills! Doften av hyacint 🙂

Vad är viktigast med julen?
Att man spelar ”Vår julskinka har rymt” med Werner & Werner.

Julgran