500 reps!

Onsdagens lucka i julkalendern blev det respektingivande passet ”skramla ihop 500 reps av olika övningar”. Jag har fasat lite inför just det passet eftersom jag så sällan tränar styrka. Även om jag mycket väl vet att styrketräningen är bra på så många vis, att den kan underlätta löpningen och i princip allt annat som kroppen ska hålla för, så blir det sällan av. Men så föll det sig så att den här utmaningen dök upp samtidigt som jag har blivit medlem på ett nytt gym och ännu inte har testat maskinerna och vikterna. Så därför passade 500 reps-passet perfekt som ett ”känn in nya gymmet”-pass.

Jag körde 10 olika övningar, 3×17 reps. 510 reps slutade det på och jag var hur nöjd som helst när jag stapplade mot omklädningsrummet på darriga ben. Bål, korsrygg, bröstpress, kettlebellsving, knäböj och fler benövningar. Undvek medvetet axlar/övre rygg eftersom de får jobba hårt med tunga lyft på jobbet just nu. Sammantaget blev det alltså mest ben, och herrejävlar vad det har känts nu dagarna efter. Framsida lår är så sargade att benen emellanåt strejkar helt så att jag snubblar. Trappor är helt uteslutet. (Något man önskar man hade sluppit uppleva vid träningsvärk av denna grad: att rulltrappan på Emporia var avstängd. På nedvägen.)

Igår och idag har det därför fått räcka med hundpromenader. Nu sitter jag i soffan med en nöjd sovande hund i knät och drömmer istället om roliga terrängäventyr inför nästa år. Löparhelgen som movesome arrangerar på The Lodge låter ju hur lyxig som helst. Löpning, yoga, spa och afternoon tea. Fyra av de bästa saker jag vet. Kan inte bli fel. Eller det nya terrängloppet Ekotrail Österlen som går från Christinehof till Hallamölla och längs med Verkeån. Det är bland de finaste ställena jag vet att gå med hunden, men Ekotrail är en betydligt längre sträcka och kommer därmed att gå längs stigar jag inte har utforskat än och bara det räcker ju för att bli nyfiken.

2 reaktioner på ”500 reps!

Kommentera

