Nya stigar på Gylleboslingorna

Hela hösten har delar av slingorna i Gylleboskogen varit avstängda i väntan på att de ska få en ny sträckning. Det är mina hemmaslingor, det är där jag har avverkat flest kilometrar de senaste åren, så det har känts ganska trist att inte kunna springa där. Visst, man skulle väl kunnat springa där ändå och hävda allemansrätten, men det har varit mycket skogsmaskiner ute och det har lagts stora stenblock i vägen, så det har varit ganska tydligt att det är olämpligt att springa just där. Så det har blivit mer rundor längs sjön istället, inte fy skam det heller.

Det jag har saknat mest är en del av den långa slingan. Efter ett par-tre kilometer har stigen gått längs en brant kantad av lövträd. Det har sluttat nedåt och varit helt fantastiskt att springa där när solen har lyst genom lövverket. Full fart nedåt och magiskt ljus.

Skylt i Gylleboslingorna.
Gylleboslingorna har varit kapade i höst.

I helgen tog jag en tur upp i skogen på cykeln. Tänkte att jag passar på att cykla en skogsväg som når fram till en del av de avstängda slingorna, bara för att se hur det ser ut från den sidan. Och gissa hur uppspelt jag blev när jag hittade nya markeringar på slingan! De har börjat dra om en del av sträckan. Tjohoo!

Stigen jag hittade var en riktig terrängdröm, slingrande fram och tillbaka mellan träden, små stigningar här och var, alldeles nytrampad stig så den var rejält mossig och mjuk. Riktigt rolig att cykla (även om det gick i världens snigeltempo förstås).

Av förståeliga skäl fick jag inte upp kameran där, hade fullt upp med att hålla cykeln upprätt i alla snäva svängar. Men nästa gång kanske 🙂

2 reaktioner på ”Nya stigar på Gylleboslingorna

  1. Härligt med nya stigar/sträckningar! 🙂
    De har gjort samma sak i mina ”hemmaskogar”. Dragit om milspåret. Förvisso till det bättre (tycker jag). Men samtidigt; ibland springer jag den gamla sträckningen bara för att jävlas! Som du säger; allemansrätt. Jag får! Hehe! 😉

    Gilla

Kommentera

