Jakten på den goda sömnen

Man hittar ofta framgångshistorier om hur personer som börjat springa lyckats gå ner en envis övervikt eller bli av med livsstilsrelaterade sjukdomar. Det bästa som hände mig när jag började springa var att jag plötsligt började sova ordentligt. För första gången någonsin tror jag.

Jag har sprungit regelbundet sedan 2007. Innan dess var jag en sån som hatade löpning. Tränade sporadiskt på Friskis men sällan utomhus. Våren 2007 blev jag utmanad av en kompis att springa Tjejknäcken i Simrishamn. Vi slog vad efter ett par glas vin på en fest, och veckorna efter undrade jag verkligen vad jag hade gett mig in på. Jag minns att jag började springa från centrala Simrishamn ut mot koloniområdet vid Tobisvik, vilket är ungefär en kilometer. Det tog säkert ett par månader innan jag lyckades springa hela den biten, så det gick inte direkt lätt att komma igång. (Minns också hur kass jag kände mig när kompisen sprang 5 km vid sitt första träningspass, och hur hon tyckte att det bara gick sådär eftersom hon var tvungen att gå 50 meter på slutet.)

Hur som helst kom jag igång, och efter varje runda somnade jag som en stock i soffan, helt utpumpad. Jag kan sakna det idag, hur skönt det var att slockna i soffan efter varje jogg. Det är nästan så att jag kan önska att jag hade ett långt uppehåll i träningen, så att jag blev tvungen att börja om från noll och få uppleva den utmattningen igen.

Och det var inte bara att jag slocknade i soffan utan jag började även få lättare att somna och sova ordentligt hela nätterna, vilket jag inte kan minnas att jag någonsin har gjort tidigare. Och det har hållt i sig sedan dess. Jag hinner i princip somna innan huvudet har nått kudden.

Det är säkert inte bara löpningen jag har att tacka för den goda sömnen. Vi har hund, så varje dag blir det ungefär en timmes hundpromenad, varav det mesta i dagsljus. Både ljuset och friskluften gör ju sitt för att få till en fungerande dygnsrytm.

Sista tiden har den här balansen dock satts lite ur spel. Vår hund Rut har varit halt och knappt fått promenera på en månad. Jag har tagit några promenader på egen hand, men det blir inte av på samma sätt när jag inte har henne att gå ut med. Plötsligt är man inbegripen i en massa inomhusgrejer och så har hela kvällen gått. Alltså, mycket mindre friskluft och även lite mindre utetid i dagsljus. Och det har blivit ganska lite träning på grund av sega förkylningar, så jag har inte varit ordentligt trött när jag gått och lagt mig. Så för första gången sedan 2007 har jag legat vaken om kvällarna och haft svårt att somna, vilket inte alls har känts bra. Sömnen måste fungera för att allt annat ska fungera.

Detta måste rättas till, så nu är första prio att få ordning på sömnen. Trötta ut mig ordentligt igen och vara utomhus mer. Lyckligtvis är Rut bättre och kan promenera som vanligt igen, så de senaste dagarna har vi passat på att ta några rejäla rundor och försökt suga i oss så mycket dagsljus som möjligt. Mer sånt och mer träning, sen hoppas jag att den goda sömnen är tillbaka.

Rut på promenad.
Lite vitt låg kvar i de skuggiga partierna i helgen. Och ja, det är världens lurvigaste dvärgschnauzer.

4 reaktioner på ”Jakten på den goda sömnen

  1. Jag har en teori om att tid utomhus blir kvalitetstid medan inomhustid bara blir ingenting. Åtminstone för mig. Visst gillar jag att läsa och laga mat men är jag hemma på kvällen blir jag väldigt lätt sittande i soffan och åstadkommer ingenting – inte ens att läsa som jag gillar.

    Gilla

    1. Ja det blir lätt så att man bara går och segar inomhus, tar sig inte för någonting alls. Ibland kan det visserligen vara precis det man behöver, om det är efter en intensiv jobb- eller träningsperiod, men det är ju inte direkt alltid.

      Gilla

  2. Skönt att hon mår bättre igen.
    Du får öka på joggrundorna. Jag märker när jag kör långpass att jag blir betydligt tröttare (på det där härliga sättet).
    Visst jag blir trött om jag kör ett kortare, tuffare pass också, men inte på samma sätt. Uthållighetsträning ”is da shit”. 😉

    Gilla

Kommentera

