Suger in vinterljuset

Solljuset är så jäkla efterlängtat efter den här gråa hösten och vintern. Nu har vi haft strålande sol i ett par dagar och jag har kunnat ta ett par långa hundpromenader och dessutom kunnat sitta ute i solen och plugga. Egentligen är det ju helt fel med fågelkvitter och värme i februari, men det är inte mindre skönt för det.

Igår var jag så förbluffad av vårkänslorna att jag inte ens fick mig för att ta fram kameran, men idag blev det några bilder från morgonrundan runt Gyllebosjön.

Grenar som hänger ner i vattnet.
Här brukar vi åka skridskor om vintrarna, men det kan vi nog glömma i år.

Undrar om det är typiskt för löpare att oavsett hur härlig en promenad är, så går man bara där och tänker ”här måste jag få springa snart”.

Någon löpning blev det dock inte. Jag har svårt att prioritera träningen när vädret är såhär. Gymmet blir bortprioriterat direkt. Det har inte en chans mot solljuset, oavsett hur mycket pengar som går till spillo på det oanvända gymkortet. Men även löpningen kommer i andra hand. Vet inte varför egentligen, den ger ju lika mycket utomhusnjutning som promenaderna. Men det är förmodligen något i mig som vill gå i lugn och ro och njuta av ljuset. Och ärligt talat tror jag att det just nu, efter att solen varit borta så länge, är viktigare att prioritera antal minuter ute i solen än antal minuter med hög puls.

Isig spång vid Gyllebosjön.
Där solen inte nått ner var det fruset på spången.

Varje runda lämpar sig bäst att gå vid ett givet tillfälle varje dag, beroende på vilket håll solen kommer ifrån. Just Sjöstigen runt Gyllebosjön går jag helst på förmiddagen. Då ligger solen på genom grenverket när man går stigen nära vattnet på nordvästra sidan. Då ser det ut såhär (och då förbannar man sig för att man återigen har glömt ta med kaffe att mysa med på bryggan som man anar mellan träden på bilden).

Sjöstigen runt Gyllebosjön.
Det här gjorde ju inte direkt ont i ögonen.

2 reaktioner på ”Suger in vinterljuset

Kommentera

