Träningsrelaterade dumheter

Ibland gör man ganska korkade val trots att man vet precis hur man egentligen ska göra (ett och annat har man ju trots allt snappat upp av alla träningstidningar, hälsobloggar och studentlitteratur man plöjt genom åren).

Två osmarta saker som jag, erfarenheten till trots, gör om och om igen:

  • Äter för dåligt innan träning.Det här är jättevanligt, trots att jag älskar mat och mycket väl vet hur viktigt det är för att orka träna och för att få resultat av träningen. Jag kan knappt räkna de gånger jag har slarvat med maten innan löpningen och fått spendera timmarna efter passet på badrumsgolvet. Hej kaklet …
  • Fördelar passen dåligt under veckan. Det hade ju varit smart att fördela träningspassen över veckan så att man varvade tränings- och vilodagar. Men när det går bra, eller är fint väder för den delen, blir det lätt fem dagar på raken varpå jag tar helt slut och sen måste vila jättemånga dagar.

(Sen har jag ju även gjort en del dumma saker som jag faktiskt har lärt mig något av och inte upprepat. Som att springa utan skor på löpband. Eller att ge mig ut ensam i ny skog utan lampa precis innan det skymmer. Eller när jag och en kollega körde 70 mil kl 3 på natten till Vansbro, simmade 3 kilometer och därefter omedelbart körde hela vägen hem igen.)

Nu på lördag väntar troligtvis en ny dumhet, eller egentligen är det väl mer dålig planering. Då är det nämligen dags för Gerdahallens inspirationsdag. Det blir fjärde året jag och ett par kompisar är med och det ska bli så jäkla kul! Dagen ser ut som följer. Yoga, kettlebells, en föreläsning om hur man blir vältränad utan att träna (!), spinning samt obstacle training. I den ordningen. Och då kan ni säkert själva räkna ut att dumheten består i att boka obstacle training (vilket om jag förstått det rätt går ut på att sväva över hinder smidigt som en gasell) EFTER tre andra pass. Bra där Märta.

6 reaktioner på ”Träningsrelaterade dumheter

  1. Fast det är ju liiiite roligt med dumheter också. Bara den där känslan av att man gjort något lite otillåtet och lite busigt. Det är ju fantastiskt att man kan få den av att köra ett obstacle race så att man inte behöver knarka eller göra något annan riktig dumhet.

    Gilla

Kommentera

