Friday Night Bajking

Det har blivit en del cykelturer på kvällarna de senaste veckorna, helt enkelt för att det är mest praktiskt så. Maken gillar att stanna hemma och natta dottern, och då kan jag cykla i lugn och ro utan att känna att jag måste skynda mig hem till något. Och sen är det liksom en bonus att kvällsljuset är så jäkla fint vid den här tiden 🙂

Kvällsljus i skogen.
Kvällsljus i skogen.

Igår blev det också en kvällsrunda, men då fick den synkas med familjen eftersom det var fotboll i Kivik. Jag stack ut vid halv sju och cyklade längs småvägarna via Rörum – Åkarp – Kivik. För ett par år sen, när jag funderade på att köpa cykel, var det just såna småvägar som jag drömde om att cykla på. Inte så mycket trafik, däremot böljande rapsfält eller skimrande vetefält längs med vägen. Så nu när jag äntligen har en cykel ägnar jag ganska mycket tid medan jag kör bil åt att reka lämpliga cykelrundor med mycket rapsfält. Och såna hittade jag några stycken längs den här vägen. Så himla fint! Stannade vid ett par ställen och bara drog in den oljiga doften. Det är helt ljuvligt.

Åkarpsvägen med rapsfält.
Det var för såna här vägar jag skaffade cykel.

Så igår blev det drygt 17 km på cykel innan jag stannade vid jobbet och låste in cykeln för att sen jogga de sista två kilometerna till fotbollsplanen. Det var inget jag egentligen hade planerat, utan mer en praktisk lösning för att kunna åka hem med familjen för att slippa cykla hem medan det mörknar. Men när jag hade lämnat cykeln kom jag på att det ju blev ett perfekt tillfälle att testa det här som alla triathleter snackar om – att vänja sig vid att springa efter cyklingen, med den konstiga känslan i benen. (Inte för att jag har nåt triathlon inbokat, men det verkar ju kul det med.)

Och det kändes lite skumt, även om det inte direkt var nån ironmancykling jag hade presterat utan bara 17 km. Mest kände jag det som att vaderna var jättetrötta och inte riktigt ville vara med längre. Men jag joggade iallafall ner mot fotbollsplanen, och efter 1,5 km började jag få lite löparknäkänningar?! Vad fan, det har jag inte känt av på jättelänge. Hade problem med det när jag började springa, och sen dess har jag känt av det lite grann nån gång då och då, men nu är det jättelänge sedan sist. Så varför nu? Nu undrar jag ju såklart om det hade med växlingen mellan cykel och löpning att göra. Om musklerna kring knät kanske var trötta efter cyklingen och därför inte orkade med att ställa om till löpning, så att det är därför de protesterade?

Hmm, jaja, får väl se till att göra mina (p)rehabövningar lite oftare. Jag är ganska dålig på att göra dem regelbundet. Det blir lätt så att när jag inte känner av knät, så glömmer jag övningarna, även om jag mycket väl fattar att jag borde göra dem även i förebyggande syfte. Skärpning skärpning.

Väl nere vid fotbollsplanen kollade jag på sista halvlek med återhämtningskaffe och kexchoklad och sen var det väldigt skönt att komma hem till en varm dusch och soffa efteråt. Helt OK fredagkväll.

6 reaktioner på ”Friday Night Bajking

  1. Jag är verkligen väldigt lite cyklist, men när jag läser det här ser jag fram emot landsvägscykling under ljumma sommarkvällar i sommar :))

    Gilla

  2. Så himla härligt med kvällscykling intill strålande rapsfält 😀
    Angående känningar i knät är min gissning att löptekniken kan bli lite sämre när man är trött i benen efter cyklingen. För mig har vaderna varit halvt ur funktion efter att jag cyklat, och då har jag kompenserat det hela genom att springa annorlunda mot vad jag brukar. Jag får också vara noga med stärkande övningar och vänja kroppen långsamt med ny ”belastning” så som att springa efter en cykeltur. Hoppas du inte får känningar nu framöver bara 🙂

    Gilla

    1. Ja jag tycker också att det låter som en realistisk gissning – att man inte orkar hålla löpsteget ordentligt på grund av tröttheten efter cyklingen. Ska försöka köra lite mer prehab för knät (styrka i hela benet/rumpan) så får vi hoppas att det hjälper inför kommande rundor.

      Gilla

Kommentera

