Totalt blåst

Såhär är det att bo på Österlen. Det blåser från alla håll. Alltid.

När jag cyklade i tisdags var jag lite gnällig över att det blåste, men det var verkligen ingenting jämfört med i lördags. Då cyklade jag först söderut mot Simrishamn, och då tänkte jag att ”konstigt att det går så lätt att cykla trots att jag har motvind”. Men när jag sen vände i Simrishamn och cyklade norrut hade jag fortfarande samma motvind, konstigt nog. Efter ett tag vek jag av västerut, mot Gladsaxhållet och in i Gylleboskogen. Och då jävlar – då blev det motvind. Det som jag hade trott var motvind innan hade tydligen bara varit en sidovind som växlade mellan att komma snett från norr och söder, så när jag väl svängde västerut blev det världens motvind rakt emot mig.

Stannade på några ställen för att försöka fånga blåsten på bild (och hämta andan) men det var svårt att göra den rättvisa. Men kollar ni här får ni nog ändå en bild av hur mycket det blåste. Rapsen låg i princip jäms med marken.

Rapsfält i stark blåst.

Tänkte att det får gärna regna hur mycket det vill under Tjejvättern, men hade det kunna blåsa lite mindre än det gör här så hade jag blivit glad. Fick ihop 26 km stormcykling mellan dotterns simskola och kvällens släktkalas. Hyfsat trött när vi äntligen kunde sätta oss vid bordet på festen, där jag åt ett stadigt återhämtningsmål bestående av ett par stora bitar smörgåstårta och om möjligt ännu mer rabarberpaj.

En annan bild från rundan. Den här vägen har jag tagit nästan varje kvällsrunda. Konstigt nog står det alltid att spettkaksbageriet är öppet, oavsett tid på dygnet och oavsett veckodag.

Cykel vid spettkaksbageriskylt.
Tre bra saker i samma bild; spettkaksbageri, rapsfält och Skogså(bä)ket.

PS. Ja, jag vet att det har blivit mycket rapsfältsbilder på sista tiden. Ni får ha överseende nån vecka till, sen har det blommat över.

12 reaktioner på ”Totalt blåst

  1. Just därför sålde jag racercykeln. Är det något som kan få mig på dåligt humör så är det den skånska vinden

    Gilla

  2. Ja, denna jäkla blåsten i Skåne alltså. Få grejer kan göra mig så vansinnig som den xD Du är en kämpe som orkade cykla i den, och jag kan tänka mig att den är sju gånger värre nere på Österlen än här i nordvästra delen!

    Gilla

  3. Man kan aldrig få nog av rapsfält!! Däremot av blåst… Bor i Göteborg, så vi får vår beskärda del av blåst hos oss också. Hualigen.

    Gilla

  4. Ibland FÅR man vara lite gnällig…i alla fall när det gäller vädret 🙂 Jag får ju hålla med om (fast jag inte cyklar 😉 att det har varit ett jäkla blåsande den sista tiden!!

    Gilla

Kommentera

