Cykla eller snora?

De senaste dagarna har varit allmänt pissiga. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska cykla Tjejvättern (som går imorgon) eller inte. Har en sån där irriterande förkylning som bara är ”lagom”. Det hade varit lättare att bestämma sig om det hade varit en riktig dunderförkylning, men det här har varit lite sådär halvdant. Ont i halsen och lite snorig, men inte mycket mer. Sådär att det precis lika gärna kan gå över på ett par dagar, som att det kan vara början på något som bara blir sämre. Sån jävla dålig timing.

Och det är ju inte direkt första gången jag blir sjuk inför ett lopp. Förra året hände det så många gånger att jag blev så less att jag lovade att inte föranmäla mig till ett enda lopp framöver, utan bara köra efteranmälan på plats om det mot förmodan visade sig att jag skulle råka vara frisk en dag då det går ett lopp. Men Tjejvättern vann jag ju en startplats till, så det fick bli ett undantag.

Hur som helst. Igår var jag och besiktigade bilen som jag skulle köra till Motala med, och den blev totalt utdömd av besiktningsgubben. Bromsskivorna fram var tydligen helt körda, och han sa att om jag skulle bli tvungen att panikbromsa kunde de rasa ihop totalt. Jahapp. Så där fick jag lite hjälp att ta beslutet om att inte åka. Förkyld + livsfarlig bil. Jag ser det som två ganska tydliga tecken på att det är läge att stanna hemma.

Nu när beslutet väl är taget känns det ganska bra. Det är alltid jobbigast medan man funderar fram och tillbaka. Ska jag, ska jag inte? När man väl beslutat sig brukar det kännas skönt. Och jag tror det är rätt beslut, för idag är det inte bara halsen som gör ont utan nu är det även huvudet och typ hela kroppen.

Kaprifol och gatuskylt.
Tänk vad irriterande att hitta detta just när man inte har något lukstinne.

MEN därmed inte sagt att jag inte ska långcykla. Har jag nu tränat inför en tiomilarunda, då ska jag minsann cyka en tiomilarunda också! Jag har redan börjat mäta upp lämpliga rundor i kartverktyget på jogg.se och planen är att jag ska cykla rundan någon gång i juni/juli. För att efterlikna Tjejvättern, som ju har depåer här och där, är planen att cykla förbi två schyssta fikaställen längs vägen. Som här, en tiomilarunda som går förbi Olof Viktors och Christinehofs slott, båda stensäkra lyxfikaställen 🙂

Tjejvättern Österlen Style.
Tjejvättern Österlen Style.

Så – cykeläventyret fortsätter. Ska bara snora färdigt först. (Kan dock inte lova att jag inte letar Tjejvätternrapporter och bilder på nätet och Instagram nu i helgen och blir jätteavis på de som fått cykla, men det hör liksom till.)

8 reaktioner på ”Cykla eller snora?

  1. Skönt när beslutet landar väl i magen när det väl är taget. Då är det rätt beslut!
    Vilken fiffig grej att kunna ta sin tiomilarunda i fina Skåne och ha gofika på vägen. Det kommer ju bli kalasfint det där 😀

    Gilla

Kommentera

