Plocka det bästa av två världar

Just nu delar jag min tid mellan två olika jobb som är varandras totala motsatser. Dels jobbar jag i gårdsbutik/fruktodling, på hemmaplan och mycket fysiskt arbete. Man är skönt trött i kroppen efter en dag i butiken eller odlingen, men pigg i skallen. Och dels jobbar jag med support och utbildning i ett IT-system. Mycket kontorstid och resor, mentalt uttröttande men ofta helt stillasittande. Så när man kommer hem efter sådana dagar är huvudet helt slut, men kroppen fortfarande pigg. Totala motsatser som sagt.

Och de är också varandras motsatser vad gäller miljö och geografi. Gårdsbutiken ligger här hemmaomkring, på landet, medan systemstödsjobbet är i olika städer runt om i landet.

Nu har jag precis börjat med det här upplägget, att kombinera de här två jobben, men jag tror att det kan bli en rätt schysst kombo. Man kan ju plocka godbitarna från de olika världarna.

Igår hade jag en lång dag på kontoret i Malmö. 20 mil i bil och tre olika möten. Efter sushilunchen gick vi och köpte efterrätt på Yogiboost. Mjukglass med massor av bär, choklad och Oreo’s. Sen gick vi ut på översta våningen, där man kommer ut på en slags takterrass på Emporia, där vi kunde sitta i solen, käka glass och titta på folk. Sånt är man ju inte direkt bortskämd med här på landet. Varken tillgång till sushi eller folk att titta på.

När jag kommer hem efter en sån dag, mentalt trött och efter många timmar i bil, är det precis som om jag tar tillvara kvällen bättre än om jag varit på hemmaplan hela dagen. Och alla chanser till rörelse eller till naturupplevelser blir liksom extra mycket värda då, även om det bara blir en kort promenad ner till stranden. En vanlig dag då jag är på hemmaplan värderar jag inte en kort promenad lika högt som när jag har varit i stan och suttit länge i bil. Får liksom lite perspektiv på det, och inser hur lyxigt det är att ha den här miljön så nära 🙂

Igår kväll cyklade vi ner till stranden hela familjen. Dottern har precis fått en större cykel som hon tycker är sviiiiincool och bara vill cykla på hela tiden. (Vem brås hon på tro?) Inget märkvärdigt alls, bara en tur på ett par-tre kilometer, men just för att jag hade suttit still så mycket resten av dagen kändes det som världens lyx.

Utsikt över havet i Vik.

(Ursäkta att Team Sportia-flaskan skymmer havet, men den är viktig. Den fick hon på simskoleavslutningen och hon har tagit till sig det där med att man behöver fylla på vätska när man tränar.)

På söndag blir det jobb i gårdsbutiken. Där är det lyxigt att komma en halvtimme innan, ta en runda i fruktodlingen som ligger precis bakom gården, gå runt och lyssna på fågelkvitter och mjukstarta dagen. Och sedan under dagen att få prata med turister om hur vackert vi har det på Österlen (man blir per automatik lite turistguide när man jobbar i butik de här månaderna) och i lugna stunder kasta pinne till hunden på gräsmattan utanför butiken. Sånt man inte kan göra i stan.

Som sagt, plocka det bästa av två världar.

6 reaktioner på ”Plocka det bästa av två världar

  1. Låter ju helt underbart! Jag har också en dröm om att kunna kombinera två världar. Att bara sitta på kontor tråkar ut mig. Jag jobbade halvtid i våras och det var perfekt! Tyvärr var inte just upplägget som jag hade då en hållbar lösning så nu blev det 80% på ett annat ställe istället. Det funkar, men jag filar vidare på en lösning. Härlig bild!

    Gilla

    1. Tack! Ja jag tror att man behöver båda delar. Både använda hjärnan och använda kroppen, och gärna i olika miljöer så att det liksom blir en mental vila emellan. Hoppas du kan hitta en lösning som känns bra!

      Gilla

Kommentera

