14 punkter som bara löpare förstår

Hittade den här listan hos Malin, och hon hade i sin tur hittat den på Runners World. Den var rätt rolig, så jag snor den och gör en egen variant 🙂

Alltså – 14 saker som bara löpare förstår. Here we go.

  1. Din väderapp får mer uppmärksamhet än din partner.
    Njae, inte väderappen, men jag skulle ljuga om jag sade att han får mer uppmärksamhet än jogg.se får om kvällarna. Å andra sidan har han sin fotboll, så skulle jag försöka prata med honom hade han förmodligen bara sorterat bort det som irriterande bakgrundsbrus som stör fotbollsljudet.
  2. Du har speciella löparunderbyxor.
    Självklart! Vanliga får man ju skavsår av!
  3. Du har definitivt ställt in andra planer för att ta en löptur.
    Hmm. Det är ju inte så att jag väljer att springa istället för att fika, då går fika alltid före. Men kanske har jag låtsats vara uppbokad på nåt jättejätteviktigt för att undvika en shoppingtur och istället tagit en tur i skogen. Det kan mycket väl ha hänt.
  4. Du vet alldeles för mycket om olika löparbesvär.
    Jag har åtminstone lärt mig att det inte är smart att springa i badsandaler. Eller att springa barfota på löpband. Har man inga löparbesvär sen innan så får man det garanterat.
  5. Du klämmer in rörlighetsträningen i din vardagsrutin.
    Jadå. Och styrketräningen. Telemöte på jobbet är perfekt för att köra tåhävningar, knärehab och flamingos.
  6. Du använder din t-shirt som handduk/torkmopp.
    Njae. Den här känner jag inte riktigt igen mig i. Förutom när man springer på sommaren och tar en badpaus, då får man torka av sig med tröjan innan man klär på sig, annars är det fullständigt omöjligt att dra på tajta löpartajts på våta ben.
  7. Du har målat nagellack på huden (där din tånagel brukade vara).
    Har visserligen haft en blånagel en gång, men den trillade aldrig av. Men hade den gjort det hade jag ju knappast målat dit en låtsasnagel – det är ju MYCKET coolare att visa att man har sprungit bort en nagel 😉
  8. Du vet alltid exakt hur långt du just har sprungit.
    Mmm. Jag har svårt för att springa utan gps-klockan. Även om den tar en kvart på sig att hitta satellit och jag håller på att hoppa ur skinnet av irritation för att det tar sån tid, så startar jag inte gärna innan den är igång. Är man statistiknörd så är man.
  9. Du hänger upp dina kläder på tork efter rundan.
    Ja vafan, det är ju inte som om det är nån trängsel på stigarna här hemma, så det är ju ändå ingen som känner lukten.
  10. Du använder sport-behån som handväska.
    Japp. Behån funkar t ex att ha hotellets nyckelkort i. Och bilnyckeln brukar jag knyta fast i skosnöret. Hade det bara varit lättare att hitta löparlinnen/tröjor med bra fickor hade man ju sluppit hitta egna lösningar, men det är förvånansvärt sällan tillverkarna verkar har tänkt på det.
  11. Du har kissat (och uträttat andra behov…) bakom oräkneliga träd utmed din långpassrunda.
    Jo det har ju hänt. Värst var den gången det blev kris vid Gyllebosjön, och typ två sekunder efter att jag hade kommit ut ur bushen tillbaka på stigen så möter jag en hel familj på promenad. Häpp!
  12. Svettigt löparhår bekommer dig inte. Det är bara att hårföna torrt och du är redo för kontoret. Du gillar att referera till den som din speciella löparfrisyr.
    Svettigt löparhår? Detta förutsätter alltså att man anstränger sig när man springer. Det har jag aldrig varit med om 😉
  13. Du packar alltid för mycket träningskläder när du reser.
    Nej tvärtom. Eftersom jag är så äcklig att jag använder springskorna som vardagsskor också, så är de liksom alltid med. Sen är det inte så noga. Det går alltid att jogga i mystajts och en t-shirt.

    Går lika bra till vardags. Men lukta helst inte på dem.
    Går lika bra till vardags. Men lukta helst inte på dem.
  14. Du känner dig bortkommen under vilodagar.
    Äsch. Har man hund får man ju motion ändå, även om det är vilodag, så det är liksom inte så att man behöver vara stilla nån längre stund. Och för övrigt är vila min bästa gren.

Kommentera

