Sju timmar utomhus löser det mesta

Var och en har sina metoder för att komma ner i varv när det har varit stressigt. För min del handlar det väldigt mycket om att jag behöver vara ensam och utomhus. Det måste vara tyst och det måste gå långsamt. Ofta inbillar jag mig att jag är typen som kan varva ner genom att springa, men det funkar inte. Det måste gå ännu långsammare. Tur jag har en seg hund 😉

I fredags jobbade jag bara halvdag och hade några ärenden att fixa på morgonen. På vägen in mot Simrishamn stannade jag till vid Vårhallarna, dit vi brukade åka med familjens hund om helgerna när jag var liten. Planen var egentligen att ta med en termos kaffe och sätta mig på stenhällarna och titta på vattnet, men både jag och Rut var promenadsugna så det blev istället ungefär en timmes riktigt lugn promenad.

vårhallarna1

Jag gick och letade efter färgsprakande höstlöv, men det finns inte så många sådana än, det är fortfarande väldigt grönt. Några nypon var det rödaste jag hittade.

vårhallarna2

Här har jag gått så många gånger att jag inte kan räkna dem, både som barn och vuxen. Här kunde vi släppa hundarna när vi var små och kasta pinne på stranden. Annars gick de oftast kopplade, så de var ju hur lyckliga som helst här.

vårhallarna3

Väl hemma efter rundan och ärendena tog jag en kaffe i trädgården innan jag skulle vidare till jobbet. Det var tydligen här hemma höstfärgerna fanns.

rönnsymak höstfärger

Sen körde jag till Kivik och stod ute på gårdsplanen och sålde frukt under eftermiddagen. Så varmt att jag fick ta av extratröjan. Totalt tror jag att jag fick ihop nästan sju timmar utomhus om man lägger till kvällspromenad (och en jogg som jag ska berätta om en annan dag eftersom den var så sensationell att jag inte har hunnit smälta det än).

Riktigt skönt. Sådär skönt trött i kroppen, men inte alls i huvudet. Jag har så mycket lättare att hantera fysiskt trötthet än mental trötthet numera. Det senaste 1,5 året har jag jobbat mycket mer fysiskt än tidigare. Att packa äpplen en hel dag t ex, då går man omkring hela dagen och lyfter tunga lådor från sorteringsmaskinen och staplar dem på pallar, det blir många kilon på en dag. Sen är man skönt mör i kroppen men huvudet är fortfarande klart. Sen har jag även motsatsen. Att sitta på kontoret och supporta när saker och ting inte fungerar, eller hålla utbildningar, då är man helt slut i skallen men kroppen skriker efter rörelse. Det blir tydligare och tydligare att jag mår så mycket bättre av den fysiska tröttheten. Förr funkade det bättre att hantera trötthet i skallen, men idag går det inte alls. Vet inte om jag måste försöka vänja mig vid det igen eller om jag helt enkelt ska välja att göra sånt som bara tröttar fysiskt.

6 reaktioner på ”Sju timmar utomhus löser det mesta

  1. Det verkar u som om du hittat något som funkar för dig. Dvs att se till att du blir trött i kroppen och sova gott efter det ställt mot trött i skallen men med en kropp som skriker efter rörelse. Likadant var det för mig till för ett år sedan då min supertränande chef fick iväg mig till gymmet. Nu blir jag trött i kroppen av jobbet, men kan, tack vare jobbet, också gå och träna. Så nu är jag mera i jämvikt att vara trött både i kroppen och knoppen. Sen är jag en sådan person som måste ha arbetsuppgifter där knoppen får arbeta, så jag har haft tur och hittat något som funkar för mig. Lycka till med din fortsatta resa.

    Gilla

    1. Ja alla har nog sitt eget recept på vad som funkar bäst för dem. Och kanske är det dessutom olika för samma person vid olika tillfällen.
      Tack detsamma!

      Gilla

  2. Jag längtar nåt vansinnigt efter att få känna mig fysiskt trött efter en jobbdag. Nu sitter jag på en kontorsstol och rör ju knappt mer än högerhanden på hela dagen. Helt slut när jag kommer hem. Orkar inte nånting, men när jag ska sova far tankarna.
    Är jag en dag i trädgården, eller i skogen på tävling och tar ut mig, då är jag trött i hela mig och somnar gott.
    Fysiskt trötthet är numera lyx, visst är det konstigt vad fort det svängt i samhället. Två generationer tog det ungefär.

    Gilla

    1. Ja man blir verkligen helt slut i huvudet av sådana dagar, men sen är det hopplöst att somna. Jag märker det direkt, när jag sitter på kontoret i kombination med att inte träna, då blir det svårt att somna direkt.

      Gilla

Kommentera

