Balanserat min body

Nu har jag varit på Bodybalance igen. Det är absolut en del balans men ärligt talat är det mest body. Och med body menar jag lår och mage.

Passet inleds med en evighetslång låt nästan statisk lårstyrka. Det börjar bränna så intensivt i låren att jag måste ta mikropauser redan under första låten.

Sen är det lite sköna övningar som solhälsningar, vridningar och balans. Jag känner igen många övningar från yogan, som solhälsningar, krigare, trianglar och trädet. Ifrån trädet uppmanas man att ta tag i sin stortå och sträcka ut benet rakt åt sidan, och även om instruktören säger att det givetvis är helt frivilligt och att man gärna får stanna kvar i trädet om det är vad ens kropp hellre vill, så är det givetvis ingen som erkänner att deras kropp helst hade velat stanna kvar i trädet. Alla måste givetvis sträcka ut benet halvvägs till taket och se ut som råstarka ballerinor. Nu har jag varit på detta passet tre gånger, och är faktiskt riktigt nöjd med att jag lyckas sträcka ut benet ganska snyggt och ganska rakt OCH ganska högt. Fast sen brukar jag ramla, vilket sabbar illusionen av råstark ballerina en aning 😉

Nånstans mellan solhälsningarna och balansen tycker någon uppenbarligen att man inte har kört tillräckligt mycket lår, för det kläms in ytterligare någon övning som får det att bränna ordentligt. Jobbigt men samtidigt rätt skönt.

Det är skönt ända fram tills det är dags för magstyrka. Jag är urdålig på magstyrka. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt. Om jag tränar mage tänker jag små små övningar för att komma åt de djupa magmusklerna. Jag kör i princip aldrig situps och sånt, därav urdåligheten på just detta. Hur som helst, om lårstyrkan i början kändes lång är magstyrkan sju resor värre. Jag fejkar/vilar/låtsas inte höra under tre fjärdedelar av maglåten. Kan eventuellt hålla med om att magstyrkan hade kunnat bli något bättre om jag inte hade just fejkat/vilat/låtsats inte höra.

Hur som helst, nu är mina lår helt förstörda och jag dricker te i soffan och är i efter-yoga-mood.

Bryggan vid Gyllebosjön.
Stilla. Som benen lär få vara imorgon.

13 reaktioner på ”Balanserat min body

  1. Men om ens kropp bara vill äta glass då, vilken övning skall man göra då? Jag fattar ju principen i att man ska lyssna på sin kropp men min kropp har tyvärr samma mognadsgrad som en genomsnittlig tre-åring och ungefär samma föreståelse för vad som är bra för den.

    Gilla

  2. Hahahahahahahahahahahahahaha!
    Du är så himla rolig!!

    Om det piggar upp alls kan jag berätta att jag också är SUPERSVAG mest överallt. Men vi kör ju vår styrketräning en gång i veckan (ibland två) och i måndags fick jag för mig att jag skulle stå i planka i 40 sekunder och jag gjorde det utan att blinka en gång. Har aldrig hänt. Planka i 40 sekunder brukar innebära svett, tårar, skakande kropp, blodsmak och en hatkänsla som man nästan inte kan föreställa sig.

    Sen gjorde jag det en gång till. Lika bra.

    Så kämpa på! En dag går det!

    Gilla

    1. Jag har egentligen inga problem med att köra core, men då vill jag köra ”vettig” core, inget jädra fila på sexpacket! Situps alltså, hade de inte sin storhetstid på 80-talet?

      Gilla

Kommentera

