Kanonpass på Friskis

Om man inte har tränat något i veckan kan man ju alltid styra upp det genom att träna som en dåre under helgen. Så tänkte jag när jag kom på att det var ”kanonpass” på Friskis&Svettis i Simrishamn idag. Mellan 10-13 körde de tre timmar träning i rad, med ett-två pass att välja på per timme. Jag klarade dock bara av två pass, sen var jag helt färdig.

Först var det cirkelgym, som jag har velat testa länge men inte fått tummen loss. Tjugo stationer funktionell styrka (och lite kondition), lite maskiner, lite övningar bara med kroppen som motstånd. Två varv. Jäklar vad bra det var! Det var SJUKT jobbigt. Dels för att det var första gången och jag inte hade koll på hur mycket vikt jag borde köra i de olika övningarna, och dels för att jag tränar styrka typ två gånger om året. Vissa övningar har jag bra koll på, som knäböj och marklyft, där har jag koll på tekniken och är hyfsat stark. Men så fort det handlar om överkropp, som bröstpress, axelpress eller rodd, då är jag körd. Fick plocka av vikt efter vikt och skämdes lite när personen efter mig fick ägna halva tiden åt att lägga på igen och därmed missade halva tiden på varje station … Men jag intalar mig att de andra inte heller var skitstarka första gången.

Efter cirkelgymmet var jag redan ganska skakis men då var det ju dags för jympa. Helt vanlig hederlig Friskisjympa, och det gillar jag. Men haha, det hade jag nästan kunnat skippa. Var så trött efter cirkelgymmet att jag knappt klarade av att utföra en enda övning ordentligt på jympan :-S

Sedan dess har jag i princip bara ätit och suttit i soffan. Har svårt att se att jag skulle orka prestera något mer idag över huvud taget, men å andra sidan behöver jag inte det heller.

te och bok
Ungefär vad jag orkar resten av dagen.

PS. Gissa prioriteringsordningen efter passen. Duscha först och sen äta lunch ren och fräsch i soffan? Nej nej. Först trycka i mig lax- och philadelphiamacka och smoothie redan i bilen hem. Det sägs ju att man ska börja fylla på energi redan 30 min efter avslutat pass, och om man räknar efter det första passet var det ju jättebråttom! Sen sitta genomsvettig och stinkande och käka kanelbulle och kaffe i soffan. Sen dusch. First things first, eller vad det nu heter.

5 reaktioner på ”Kanonpass på Friskis

Kommentera

