Fokus höft

Igår var jag hos sjukgymnasten och det var jäkligt intressant.

Först testade han min ben-/höftstyrka med en rad olika övningar. Kollade hur stabilt jag stod på ett ben, lät mig hålla emot med benen medan han tryckte/drog i dem, lät mig klämma ihop benen, pressa benen utåt osv. Dessutom kollade han hur mitt löpsteg såg ut, om det möjligtvis var så att jag hade ett konstigt löpsteg som skulle kunna ställa till problem. Men så var det inte. Tydligen var mitt löpsteg precis som det skulle. Han sa att all kraft användes till att förflytta mig framåt, tror att han sa att det var energisnålt eller energieffektivt eller nåt liknande. Och det var ju kul att höra. Jag har aldrig fått mitt löpsteg analyserat förr (förutom en gång på Löplabbet när jag skulle välja skor, men det var ju i ett annat syfte) så det var ju kul att höra att jag uppenbarligen gör ganska rätt 🙂

Däremot var jag en aning svag i höftmuskulaturen, särskilt på den sida jag slog när jag smällde i ett tågspår för några år sedan. Han trodde att den skadan hade gjort att de musklerna aldrig riktigt hade kunnat jobba optimalt sedan dess, så nu har jag fått ett antal övningar som ska fokusera på att stärka upp kring höften, att få de musklerna att aktiveras ordentligt igen. Jag måste också tänka på att inte låta knäna falla inåt när jag t ex springer eller kör utfall, vilket de annars lätt gör.

Övningarna jag fick var musslan, liggande höftlyft på ett ben, statiska utfallssteg och sidogång med gummiband runt knäna. Musslan hittar ni här i Evas löparskola på jogg.se, skitbra beskrivning av löpskadeförebyggande övningar på film. De andra är kanske lättare att föreställa sig.

sjukgymnastik

Efter sjukgymnastbesöket hade jag bokat ett cirkelgympass. Sjukgymnasten håller till på Friskis, och eftersom jag hade hela förmiddagen ledig passade det bra att klämma in ett pass också. Bortsett från mig och en kvinna i fyrtioårsåldern var det bara pensionärer på passet. Kunde inte låta bli att tänka att fasen vad lyxigt att bli pensionär, då kan man ju träna när som helst på dagarna 🙂 Var riktigt noga med att tänka på att knäna inte skulle falla inåt i övningarna, så därmed blev det ganska mycket prehab även under passet.

Idag har jag en massiv träningsvärk. Sån där som gör att man sover så tungt att man knappt kan ta sig ur sömnen. Helt klubbad. Tänker att jag borde, borde, borde springa idag men det känns HELT omöjligt. Vi får se hur det går …

frostnypon

6 reaktioner på ”Fokus höft

Kommentera

