Prehabfunderingar

Jo jag har ju några (p)rehabövningar som jag fick av sjukgymnasten som jag försöker köra regelbundet. Kan väl erkänna att jag inte har gjort dem varannan dag som han rekommenderade, men två gånger i veckan i alla fall. Och ibland klämt in nån av dem i samband med nåt annat, typ gjort några utfall vid skrivbordet på jobbet. Så jag kan ändå säga att jag har gjort dem regelbundet.

Sjukgymnasten tyckte att jag skulle tänka långdistanstänk även med prehabövningarna, dvs inte köra flera set med få repetitioner utan ett enda set med så många repetitioner jag orkar. ”Hellre 30 i ett svep än 3×10” sa han. 30?! Jag klarar bara typ åtta av varje, sen är jag helt slut.

Är detta ett tecken på:

  • Att jag är sjukt klen?
  • Att jag har sådan perfekt teknik att jag får enorm träff i varje övning? 😉
  • Att jag gör övningarna helt fel?

6 reaktioner på ”Prehabfunderingar

    1. Exakt, tåhävningar kan man ju göra många. Nu vet jag inte om de här benämningarna är exakt de rätt, men de jag kör är musslan, statiska utfallssteg (står alltså stilla med benen och bara sjunker ner i ett utfall), enbenshöftlyft, steg åt sidan med gummiband om knäna. Plus en övning där man står på ett ben och först går ner i en knäböj och sen upp på tå, supervingligt!

      Gilla

      1. Han sa inte att det var normalt att köra 30 i följd, men eftersom jag siktar på ett femmilslopp borde just jag träna på uthållighet även i de övningarna.

        Liked by 1 person

  1. Du har säkert fantastiskt bra teknik! 🙂
    Men jag säger som Malin: Det är ju skillnad på övning och övning. Kan du inte berätta vilka du gör?

    Gilla

    1. Jag kör musslan, statiska utfallssteg (står alltså stilla med benen och bara sjunker ner i ett utfall), enbenshöftlyft och steg åt sidan med gummiband om knäna. Plus en övning där man står på ett ben och först går ner i en knäböj och sen upp på tå, den är jättevinglig.

      Gilla

Kommentera

