Is i magen

Får erkänna att det är liiiiite svårt att inte bli stressad nu. Kalendern säger att det bara är 23 dagar till Tjejmarathon och foten gör fortfarande skitont och fotkillen säger att jag inte bör springa på ett tag. Jag hade verkligen velat få till två långpass till, om inte annat så för att få veta hur kroppen reagerar när jag kommer över 30 km. Har bara sprungit så långt en gång tidigare och då totalstrejkade benen strax efter 30 km (eller om det var den där berömda väggen marathonlöpare pratar om…).

Nyckelpass inför Tjejmarathon.
Nyckelpass inför Tjejmarathon. Som jag inte har hunnit göra än.

Nu har jag kört några alternativa pass som har bestått av cykel plus prehab/styrka/rörlighet. Hade jag läst om någon annan som hade gjort det när de inte kan springa, då hade jag förmodligen tänkt att det var ett utmärkt alternativ och att det säkert ger fullt tillräckligt inför loppet. Men när det gäller mig själv tänker jag mer ”Aaaaahh jag kommer att tappa all ALL löpkondis och inte orka springa en meter!”.

Inte blev det bättre av att en kollega sa ”Va??? Är det fem mil och du har bara sprungit tre??? Det kommer aldrig att gå!”. Tack tack, väldigt lugnande 😉

Men ok, jag försöker ha is i magen och köra alternativträning ett tag så det får bli en del cykel nu framöver (och fotövningar/prehab i mängder). Till helgen får det bli ett långpass på cykel. Visst, benen får inte samma stötar som vid löpning och senor och sånt där extragrejs får inte vänja sig vid löpstegen, men de har de ju uppenbarligen inte tålt ändå så det kan ju kvitta nu. Men jag får åtminstone konditionsträningen och vanan att hålla igång länge. Det får duga. Det är iallafall det bästa jag kan få till när foten är som den är.

9 reaktioner på ”Is i magen

  1. Alternativträning räcker JÄTTELÅNGT, speciellt eftersom du har fått till ett par bra långpass. Det viktiga är att träna på att hålla i gång länge och det gör du ju. Hoppas foten blir bättre snart! Hade fotkillen någon teori om vad som var fel?

    Gilla

    1. Tack! Känns bra att höra från dig som både är ultraräv och the master of alternatiträning (läs rehab).
      Han tror det är ”vanlig” överansträngning, vad nu en ”vanlig” sådan innebär. Han pratar om irritation/retning av senor och ligament.

      Gilla

  2. Hoppas det löser sig med foten! Alternativträning är förvånansvärt effektivt! Kul att du ska springa Tjejmarathon, det är ett av mina mål nån gång. Kul att ha hittat hit!

    Gilla

  3. Hej,
    Jag var med på det första tjejmarathonet med ett långpass på 30 km och ett på 25 km plus precis som du en skadad fot den sista månaden. Jag fixade det på drygt sju timmar och det var helt magiskt. Du kommer också att fixa det:) Jag önskar dig all lycka till.
    Marie

    Gilla

Kommentera

