Ovanligt mycket skor

För någon vecka sen klickade jag hem ett par Hoka One One Speedgoat efter att ha läst mycket bra om dem, framförallt att de ska vara lämpliga när man ska springa jättelångt.

Eftersom närmaste riktiga löpskobutik ligger tio mil bort och jag hatar att gå i affärer, så köper jag springskor på nätet. Jag kör INTE 20 mil för att prova skor, då chansar jag hellre och beställer efter att ha läst lite recensioner. Blir de inte bra att springa i använder jag dem som promenadskor istället. Är nämligen inte bara för lat för att köra till löpskobutiken, utan även för att packa ner skorna och skicka tillbaka dem om de inte passar. Det är JÄTTEjobbigt. Ni hör att shopping inte är min grej va?

Hur som helst har jag fått hem de här Speedgoatsen och provsprungit dem, och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om dem.

hoka one one speedgoat

Vanligtvis har jag mycket mindre skor. Mindre som i lättare skor med tunnare sula. Inte barfotaskor, men ändå mer åt det minimalistiska hållet. Jag vill gärna kunna känna stenar och rötter genom sulan.

Dessa kändes lite som att kliva in i ett rymdskepp och glida iväg. Jag kom mycket högre upp över marken än vad jag brukar, som om jag mätte 1.70 istället för mina 1.60. Jättekonstig känsla. Men bortsett från att de kändes väldigt … mycket skor … så verkar de ha ett väldigt bra grepp och dämpningen gör att det känns som att studsa fram på moln. Inte alls obehagligt, men väldigt ovant.

Jag ger dem några rundor till innan jag bestämmer mig.

 

15 reaktioner på ”Ovanligt mycket skor

  1. Supernyfiken på fortsatt rapportering om skorna. Har sett att många kör med dessa moonboots och jag har svårt att fatta grejen. Fatta HUR mycket jag stukar foten om jag trampar snett, med en fallhöjd som ett smärre eiffeltorn… Men som sagt, jag är nyfiken och ser framemot fler rapporter!

    Liked by 1 person

  2. Tycker de lät ganska härligt de där med känslan att studsa på moln… o kliva i ett rymdskepp o glida iväg. Jag ser mig själv studs-glida super lätt och snabbt… såna skor vill jag ha 😀

    Gilla

  3. Spännande! Min simkompis Tommy hävdar med en dåres envishet att ”det är de bästa skorna i hela världen”. Ska bli kul och se vad du tycker om dem. =)

    Gilla

  4. Skall bli spännande att se hur du trivs med dem! Mitt första par har precis gått sönder efter dryga 100 mil och jag kommer att köpa ett par nya. Fenomenalt fäste på sten men lite hala i lera har jag tyckt – men man kan ju inte få allt.

    Gilla

  5. Åh spännande, återkom med mer reflektioner. Är intresserad av sådana där rymdskepp också. Inte för att jag ska springa aslångt i närtid, men man vet ju aldrig. I framtiden så… 😉 Studsa på moln låter ju grymt!

    Gilla

  6. Det där lät intressant! En kollega har vanliga Hoka och de är ju hur höga som helst. Som om pendeln svängt tvärt från barfotaskor till jättedämpningen. Nåja, bara de är sköna. Men jag förstår vad du menar med sulan. Jag vill också känna stenar och rötter genom sulan när jag springer i skogen.

    Gilla

Kommentera

