Helt vanlig hederlig jympa

En bra grej med Simrishamn på sommaren är Friskis utejympa på Gjuteriplan, precis intill småbåtshamnen. Jag gillar Friskisjympa, men jag gillar den ännu mer utomhus än inne. (Det gäller inte bara jympa förresten, allt är bättre utomhus.)

Egentligen tror jag att man hade kommit väldigt långt genom att enbart köra Friskisjympa ett par gånger i veckan i kombination med vardagsmotionen, om ens mål ”bara” är att behålla hälsan och hålla sig frisk och grundstark. Man får en schysst genomkörare av hela kroppen, både styrka och kondition, och det är överlag härlig stämning.

En annan sak som är bra med jympan är att den är så himla opretentiös. Helt vanlig hederlig jympa liksom. Hade det varit det minsta lilla pretto hade de inte haft Crazy Frog och en konstig norsk jullåt på låtlistan, som de hade idag 😉

Friskis utejympa på Gjuteriplan.
Bild lånad från Friskis&Svettis Simrishamn.

11 reaktioner på ”Helt vanlig hederlig jympa

  1. Friskis är något av det bästa vi uppfunnit i Sverige. Det finns här också men det är inte lika bra. Sist jag försökte gå på utejympa så hamnade jag på någon konstig Western-inspirerad dance fusion där man skulle svinga ett påhittat lasso i luften till countrymusik. Det var jag alldeles för pretto för att vilja göra. Jobbigt var det inte heller.

    Gilla

    1. Det var lite discomoves här och då blev jag helt bortkollrad, fast det får jag nog skylla på bristande koordination, inte på att det var ett konstigt pass.

      Gilla

  2. Det roliga med friskisjympa och annan gympa är att det är väldigt funktionell träning. Rörelser som blivit trendiga de senaste åren men som paketeras på ett annat vis för att locka folk. Cross challenge som vi har på nordic wellness heter säkert stationsjympa någon annanstans…. same same but different. Men ok. Musiken skiljer kanske något…

    Gilla

  3. Jag gick på cirkelträning en gång ihop med en kollega som var helt galet stark. Det visade sig enbart bero på all frisksgympa som hon körde. Vansinnigt effektivt.

    Gilla

Kommentera

