Glassat runt på Bornholm

Vi har varit på Bornholm i tre dagar och glassat runt. Bokstavligen.

Dag 1 kom vi till Rønne vid tvåtiden på eftermiddagen, efter ett känslosamt farväl av Rut som skulle bo på hundpensionat för första gången. Jag kände mig jättehemsk som lämnade henne där, trots att det verkade vara ett bra ställe med massor av hundar att hälsa på och utrymmen att nosa på, och föreställde mig hur hon trodde vi hade lämnat henne för gott.

Efter att ha hämtat ut hyrbil och checkat in på hotellet gav vi oss iväg norrut på ön. Vi stannade först i Allinge och åt en rejäl fiskbuffé med glassbuffé till efterrätt. Bornholm måste vara det enda ställe i världen där det funkar att kombinera glass och öl.

allinge glass

Därefter körde vi söderut och stannade vid Helligdomsklipperne. Det gick en stig längs med klippkanten. Helt fantastisk utsikt! På ett par ställen fanns det trappor så att man kunde ta sig ner till vattnet.

helligdomsklipperne

Klart man måste gå hela vägen ner. Och upp igen. Och sedan lite ner igen. Redan här var benen så trötta att de skakade.

nedför helligdomsklipperne

Dag 2 spenderade vi på Brændegårdshaven, en lekpark som vi brukade besöka när vi var små och semestrade på Bornholm. Lite lek, lite djur, lite badland. Sjukt lång kö till lunchstället, så vi skippade lunch och åt glass istället. Just där och då kändes det som ett smart val, men inte ett par timmar senare när vi var panikhungriga.

På vägen tillbaka körde vi längs sydkusten. Stannade i en fiskehamn och hittade ett riktigt bra surfarfik där man både kunde hyra/köpa brädor, låna våtdräkt och käka fräscha mackor och sallader. Nu var det bara mat och kaffe vi var ute efter, men jag gillade kombinationen av fika och vattensport skarpt.

Tillbaka i Rønne lånade vi cykel på hotellet och cyklade lite kring hotellet och hamnen. Det är nåt visst med hamnstäder och fiskelägen. Jag dras alltid till vattnet. Det måste ha att göra med att jag är uppvuxen i en hamnstad, så det ger väl någon slags trygghet att ha vattnet nära. Kommer jag inåt landet känner jag mig instängd.

Dag 3 körde vi till Gudhjem. Där ser det ut såhär så då måste man ju givetvis också äta glass.

gudhjem

Nån direkt semesterträning har det inte blivit, men med tanke på att vi har gått upp och ner i branta backar, på klippor och i trappor, så är det inte konstigt att vi ändå har träningsvärk i låren allihop.

Godast glass fanns för övrigt i Gudhjem. Stracciatella och äpplesorbet. Mums!

 

8 reaktioner på ”Glassat runt på Bornholm

  1. Åh, alltid samma ångest när man behöver lämna sina djur när man far iväg på semester. Jag får rejäl ångest varje gång!
    Vad fint det ser ut på Bornholm, jag har aldrig varit där men det känns som en häftig grej. Så nära men så udda på något vis 🙂

    Gilla

Kommentera

