100-miladröm och ultraintervaller

När jag kikade i träningsdagboken för någon vecka sedan såg jag att jag redan har sprungit ungefär 60 mil i år, vilket brukar vara ungefär vad jag får ihop på ett helt år. Och då började jag fundera på hur mycket jag skulle kunna få ihop under 2016 om jag brukade lite allvar nu de sista 3,5 månaderna. Hade 100 mil varit möjligt? Det hade ju varit en drömsiffra 🙂

Träningsdagbok.

Jag började räkna på ungefär hur mycket jag måste springa för att få ihop 100 mil i år, och det är absolut ingen omöjlighet. Det är betydligt mer än jag brukar springa normala månader, men inte omöjligt alls. Såvida jag inte bryter ett ben eller får lunginflammation eller nåt annat dumt.

Det kommer att kräva ungefär 2,5 mils löpning i veckan fram till nyår. Så nu är hjärnan fullt upptagen med att räkna ut smarta fördelningar av vardagsjoggar och långpass. När och hur mycket har jag tid till?

En sak jag skulle vilja testa är ultraintervaller. De riktigt seriösa kör en mil var tredje timme hela dygnet (med start kl 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 och 21), men det är alldeles för mycket för mig (och för konstiga tider, jag menar, på natten sover man!). Men jag skulle kunna tänka mig att testa att köra fyra mil fördelade på de tillfällen det passar bäst under dagen. Kanske kl 6, 9, 15 och 18? Det borde kunna funka en ledig dag, utan att åsidosätta familj/hund/dygnsrytm/sociala regler helt och hållet. Får spåna vidare på det 🙂 Det hade onekligen hjälpt till i kilometerjakten.

 

14 reaktioner på ”100-miladröm och ultraintervaller

  1. Ultraintervaller är det coolaste coola. Gjorde mina 2010 och blev så förvånad över kroppens förmåga att ladda om intervall efter intervall. Och natten funkade alldeles utmärkt även för en morgonmänniska som jag. Som vanligen vill sova när klockan passerat 21…. Gäller bara hitta sällskap som kan peppa en under de mörka timmarna! Här kan du läsa min story: http://piggelina.se/2010/11/kvlinge-ultraintervaller-8×10-kden-lnga-versionen/ Go for it! 🙂 Blir det för långt kan du köra 5 km var tredje timme.

    Gilla

    1. Klart man måste testa det coolaste coola 🙂 Har läst din rapport tidigare. Det är riktigt lockande, vill gärna testa och se hur mycket kroppen kan orka med lite (med betoning på lite) vila emellan. Men åtminstone vid det första försöket skippar jag nattlöpningen, det räcker långt med fyra intervaller dagtid första gången. Haha, första skriver jag, det låter som om jag redan planerat att göra det fler gånger …

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s