Hemmavecka, hemmaträning och träningsfunderingar

Sitter i soffan med datorn i knät och fotboll på TV’n. Fast inte maken är hemma. Det har troligtvis aldrig hänt förr och lär nog aldrig hända igen efter denna veckan. Eftersom han inte är hemma har vi satt på fotboll iallafall så att dottern ska känna det som om han ändå vore hemma. Funkar hyfsat.

Fotboll på TV och dator i knät.

Det är väldigt sällan som jag är själv med töserna (dottern och Rut) någon längre tid, och det slår mig hur mycket enklare min träningsvardag måste vara om man jämför med alla som är ensamstående eller har partners som jobbar på udda tider. Som inte kan lämna huset för en löptur eftersom barnen är för små för att vara ensamma hemma. Som måste rodda hela vardagen själva och hade behövt trolla med knäna för att få till någon som helst tid utöver alla vardagsmåsten.

För att få till någon löpning över huvud taget den här veckan kommer jag att skarva ganska friskt och godkänna crosstrainer som löpning. Vår dotter är inte gammal nog att vara ensam hemma själv mer än korta stunder, så riktiga löpturer funkar inte om kvällarna. Däremot kan jag gå ut i tvättstugan där crosstrainern står, och köra ett pass när hon har somnat någon/några kvällar. På fredag kan jag förhoppningsvis ta en jogg medan hon är i skolan, eftersom jag troligtvis kommer att vara ledig då, men det är enda chansen till riktigt löpning. Såvida jag inte kan locka ut henne också på en jogg? Kan vara värt ett försök.

Crosstrainern fick vi av en vän förra vintern, och tanken var att jag ska ha den när vädret är alldeles för jävligt för att ge sig ut. Har dock bara använt den två gånger eftersom jag ändå, hur dåligt vädret än har varit, har valt att ge mig ut istället för att ställa mig och trampa inomhus. Friskluften lockar för mycket. Men i såna här fall är den ju helt perfekt. Ungefär som när dottern var bebis och jag var ensam hemma med henne. För att kunna få in lite träningstid när hon sov köpte jag ett par yoga-DVD och det var så jag började yoga. Sån här hemmaträning måste vara guld värt för de som, pga familjesituationen, måste vara hemma om kvällarna/dagarna men ändå vill kunna träna.

Men i mitt fall är det verkligen nödfallsträning. Märker mer och mer hur stor del av träningen som egentligen mest handlar om att jag vill få en ursäkt att vara utomhus, i frisk luft, i dagsljus. Det är minst halva grejen. Undrar om jag hade tränat över huvud taget om jag hade haft ett riktigt utomhusjobb, eller om jag hade varit nöjd så?

4 reaktioner på ”Hemmavecka, hemmaträning och träningsfunderingar

  1. Jag tränar egentligen bara för att det är en giltig ursäkt att vara utomhus. Folk glor så konstigt om man bara går ut och sätter sig på en sten i två timmar.

    Gilla

Kommentera

