Att leva säsong

Senaste veckan har jag gått in i lågsäsong. Eftersom jag just nu bara jobbar inom fruktodlingsbranschen är det naturligt att året ser väldigt olika ut jobbmässigt beroende på om det är vinter, vår, sommar eller höst. Hösten är vår mest intensiva period, till skillnad från övriga Österlen som har mest att göra under sommaren.

Nu efter jul har vi blivit klara med leveranserna av de äpplen som packas och skickas iväg till vår grossist, och vi har dessutom stängt gårdsbutiken för säsongen. Därmed har jag väldigt lite att göra den närmaste tiden. Vi pressar äppelmust ibland och det ska förberedas en del marknadsföringsmaterial inför nästa säsong, men bortsett från det är det väldigt lugnt ett tag.

Det är lite speciellt att ha ett jobb som ser så olika ut under året. Från försommaren till hösten jobbar jag i gårdsbutiken. Då börjar jag sent om dagarna, vilket innebär att jag alltid kan lämna på skolan och ändå hinna promenera en timme med Rut innan jag måste vara på jobbet. Å andra sidan kan jag aldrig hämta efter skolan, och jag kommer alltid hem sent om dagarna. Sen blir det senhöst och då packar vi äpplen, vilket innebär att jag börjar tidigt om morgnarna. Då är förhållandet det omvända. Jag kan inte lämna på skolan, men däremot slutar jag fyra och kan därmed hämta varje dag och kommer hem i hyfsad tid. Här finns det dock inte utrymme för några långrundor med Rut innan jobbet.

Jag som har en stresskadad hjärna upplever att jag mår väldigt bra av den här variationen. Att det inte alltid är samma tider som gäller. Att det vissa perioder finns lugna stunder under dagen, innan jobbet. Att det kommer sammanhängande perioder under året då allt blir lugnare, inte bara de där fyra veckornas semester på sommaren där ALLTING måste ske.

Solig vinterpromenad

Den närmaste tiden har jag mer tid till att gå långa lugna rundor med Rut efter att vi har lämnat dottern på skolan. Visst söker jag andra jobb under den här tiden och försöker frilansa lite grann. Nu ska jag t ex strax köra till Simrishamn och reka en löprunda som förhoppningsvis kommer att bli en del av ett eget löpguidningsprojekt 🙂

Men skulle de här egna projekten inte ge något är det inte hela världen. Jag vet ju att snart är det påsk och då öppnar gårdsbutiken igen. Och snart börjar min kost & träningskonsult-utbildning. Det är inte långt dit.

 

2 reaktioner på ”Att leva säsong

  1. Håller med! Varför måste allt gå i 180 jämnt? Tror egentligen något är allvarligt fel om man inte kan njuta av att ha fri tid och lite mer slack nån period ibland. Själv verkar jag ha mina lugnare perioder på sommaren då det är mindre pass och färre som vill träna. Blir kul med din utbildning!

    Gilla

Kommentera

