Veckans träning vecka 4

Häpp så har ännu en vecka gått. Jag har tänkt att jag ska göra en liten sammanfattning någon gång i månaden av hur det går med styrkeprogrammet (och eventuell annan träning) och då tänkte jag ställa mig två frågor:

  1. Vad har jag lärt mig såhär långt?
  2. Har jag börjat älska styrketräning än?

Så här kommer årets första sammanfattning.

Veckans träning har sett ut såhär.

Träningsdagboken vecka 4 2017

OK – vad har jag lärt mig såhär långt? Kanske lite tidigt att svara på eftersom jag bara har kört varje pass i styrkeprogrammet två gånger. Men något har iallafall fastnat, nämligen att jag måste tänka lite annorlunda vad gäller uppvärmning när det är styrketräning jag ska värma upp för. Inte bara tänka att jag ska få upp värmen i kroppen, utan att värma upp mer specifikt inför just de rörelser jag ska utföra. T ex om jag ska köra ett överkroppspass ger det förmodligen mer att mjuka upp/leda upp överkroppen än att ställa mig på löpbandet bara för att få upp flåset. (Här har ni ett avsnitt av Styrkebyrån som handlar om just uppvärmning inför knäböj, marklyft och bänkpress. Det lyssnade jag på i veckan och det var riktigt bra, fick mig att tänka utanför ”uppvärmning på konditionsmaskin”-boxen.)

OK – har jag lärt mig att älska styrketräning än? Nej knappast. De stora leendena har bara kommit fram på veckans skogsjogg och skogscykling. Föga överraskande. Och det har ju bara blivit två styrkepass i veckan, inte tre som planerat. Det är väldigt lätt att prioritera skogsturer istället för gym. MEN jag kan ändå ärligt säga att det är lite kul att ha ett program med fasta pass som ska genomföras. Att göra olika saker när jag tränar, inte bara samma samma hela tiden. Så helt svårflörtad är jag nog inte.

urbanears-poddjogg
Veckans träningshöjdpunkt – hittade ett par Urbanears hörlurar som maken hade fått gratis som nån slags premie men aldrig använt, och kunde därmed lyssna på podd på söndagsjoggen utan att krångla med sladd och utan att hörlurarna pluppade ut ur öronen 😀

4 reaktioner på ”Veckans träning vecka 4

  1. Jag har ju gått från gymhatare till pure gym love 🙂 Allt är uppenbarligen möjligt… Men visst, det händer fortfarande att jag prioriterar den friska luften!

    Gilla

  2. Ja du… Älska styrketräning. Gör man det? Inte älskar. Men jag gillar, det gör jag nog. Måste nog blogga lite om det.
    Kör du utifrån Stora träningsboken för kvinnor?

    Gilla

Kommentera

