Mera skidskoj

Med risk för att upprepa mig – jag har åkt mera skidor! Därmed är jag redan över det genomsnittliga antalet skiddagar som man brukar få till under en skånsk vinter.

Skidor under granar

Igår skulle jag in om jobbet och skriva ut nya etiketter till äppelmusten, så jag packade in skidorna i bilen och spårade ett varv runt några rader äppelträd i odlingen. Mycket roligare än att åka hemmaomkring! Varvet blev nog ungefär 500 m långt, och det i en vilande fruktodling där jag åkte bland viltspår och kvittrande fåglar. Hur härligt som helst! Fast jag orkar inte åka särskilt långt pga 1) är väldigt ovan vid skidåkning och 2) har vallningsfria nybörjarskidor som inte har så bra glid.

Men det är något speciellt med skidor. Egentligen är det rätt likt löpning, men så fort skidorna kommer på är det liksom inte träning längre. Då är det ren lek. Finns inte minsta lilla krav på prestation, på att det ska gå fort eller bli långt, det är bara skitroligt rakt igenom 🙂

Skidor i pudersnö

På skidtur

Enda kruxet är väl att händerna inte tål kylan så bra. Lite längre-Malin har nyligen skrivit ett bra inlägg med tips för hur fingrarna ska klara vinterkylan bättre. Både hon och jag har fingrar som vitnar i kylan, och det gör rejält ont. Bland hennes tips finns batteridrivna värmevantar. Sådana ska jag absolut testa.

4 reaktioner på ”Mera skidskoj

  1. Som jag VILL åka skidor. Det finns ungefär en halv centimeter snö i Göteborg just nu + att jag har öroninflammation. Så nej… Inte just idag kanske 🙂

    Gilla

Kommentera

