Hur går det egentligen med träningen hörru?

Det där styrkeprogrammet som jag skulle följa, hur går det med det egentligen? Ser man till träningsdagboken kryllar det inte direkt av styrketräning. Surprise … Eller inte.

Nej, det går inte särskilt bra alls. Jag har inte alls gjort de där tre passen i veckan som jag hade tänkt. Ett pass i veckan har jag fått till, men ofta inte enligt programmet utan nåt helt annat. Som en kombo av yoga/styrka/prehab på yogamattan. Det är också styrka, men det är inte den sortens styrka jag hade behövt träna för att få lite mer erfarenhet av ”vanlig” styrketräning.

Det är framförallt skitsvårt nu när det har blivit vår och hela kroppen bara skriker efter att få ge sig ut i skogen. Det GÅR INTE att låta bli. Och tänker jag efter så är det ju egentligen jättedumt att låta bli, när man älskar något så mycket och mår så bra av det. Varför då inte göra det?

Men så kommer nästa tanke. Jag kommer att vara sämst av alla på PT-utbildningen, svagast av alla och inte ha koll på någonting. Gaaaah!

Igår gjorde jag iallafall en bra grej. Min kusin, som också ska gå samma utbildning, tränar på ett gym i Skurup och vi körde ett pass ihop där igår kväll. Hon kör mycket styrka, så hon visade flera olika övningar som jag aldrig har testat förr. Och det var faktiskt rätt roligt. Att träna ihop med någon är kanske det jag behöver för att styrkan ska bli rolig? Haha det är väl typ det första tipset som ges till folk som ska komma igång med träningen, att jag inte kommit på det tidigare 😉

Kettlebells

13 reaktioner på ”Hur går det egentligen med träningen hörru?

  1. Kan du inte testa någon sorts cirkel-fys i skogen? Typ springa en km, köra styrka i tio minuter och så vidare. Så gör jag när jag inte kan tvinga mig själv till styrka på något annan sätt.

    Gilla

    1. Jo sånt kan jag absolut göra, sånt tycker jag är betydligt roligare. Men just nu känns det som om jag borde få lite erfarenhet av ”vanlig” styrketräning bara för att ha lite mer i bagaget inför utbildningen.

      Gilla

  2. Plötsligt händer det, vet du. Man kommer på nåt som har varit tämligen välkänt för alla andra hur länge som helst och så tycker man att man kommit på nåt nytt. Man är ju bra lustig egentligen. Men, men, huvudsaken att man kommer på till slut hur man ska göra 🙂

    Gilla

  3. Jag brukar tänka att vissa saker måste göras för att man ska kunna njuta av det som är roligt. Tänk att du bygger förutsättningar för dina äventyr i skogen.

    Gilla

    1. Sådär tänker jag också ibland, att all den ”tråkiga” träningen leder till massor av roliga timmar i skogen som går lätt och glatt tack vare att man har byggt en bra grund.

      Gilla

  4. Jag tycker det är superskoj! Just do it! Och ha inte för höga krav eller gör superlånga pass. Har du inget utegym i närheten som alternativ på fina dagar?

    Gilla

    1. Jo jag kör gärna styrka ute, men det jag behöver träna på nu (inför PT-utbildningen) är de traditionella styrkeövningarna i gym eftersom det är dem jag har minst erfarenhet av.

      Gilla

Kommentera

