Dygnet kommer aldrig att anpassa sig efter dig

Jag har funderat på en sak de senaste veckorna. Egentligen en ganska självklar sak, men ibland har man en tendens att glömma bort det.

Dygnet har 24 timmar. Oavsett hur mycket du vill fylla det med, oavsett hur du prioriterar, oavsett hur många måsten det finns i ditt liv, så blir det ALDRIG mer än 24 timmar. Du måste anpassa dig efter dygnet. Dygnet kommer aldrig att anpassa sig efter dig.

Att jag funderar på detta just nu beror på att utbildningen jag går är en sak som läggs till utöver allt det vanliga i vardagen.

Jag har valt att gå den här utbildningen nu på våren (den går även andra tider på året) eftersom det är lågsäsong på jobbet just nu. Många av kurskamraterna jobbar för fullt samtidigt som de klämmer in utbildningen ovanpå jobbet (och vardagen). Det hade jag inte klarat av. Jag har varit i den situationen förr, trott att jag ska orka med så mycket samtidigt, att det har blivit alldeles för mycket. Jag vet var min gräns går och undviker att närma mig den. Men har man inte redan varit över den där gränsen är det lätt att ha en övertro både på sig själv och på dygnet.

Om våren brukar jag alltid ha lopp inplanerade, eller åtminstone träna inför lopp framåt början av sommaren. Men i år funkar inte det. Det går helt enkelt inte att pressa in långloppsträning parallellt med utbildningen och vardagen, för hur gärna man än vill trollas det inte fram fler timmar på dygnet bara för att man planerar in femtielva saker samtidigt. Det får bli senare och det är helt OK.

Bryggan vid Gyllebosjön.
Ta det lugnt 🙂

6 reaktioner på ”Dygnet kommer aldrig att anpassa sig efter dig

  1. Klokt! Jag mäktar bara med familj, jobb och träning under vardagarna. Har ett mycket socialt jobb så måste få tid att återhämta mig för att orka.

    Gilla

  2. Precis så! Jag tror vi som varit på den där andra ”sidan”, eller svarta hålet som jag ibland kallar det om depressionen dessutom tar tag i mig, gör vårt bästa för att undvika det. För har man varit där vill man inte dit en gång till. Jag gick i fällan några gånger till innan men nu vet jag min gräns och jag har blivit snuskigt bra på att bromsa. 😀

    faktum är att den enda rättvisan som finns i livet är just den att vi alla har 24 timmar/dygn oavsett storlek på plånbok eller annat…

    Gilla

    1. Ja jag har också blivit betydligt bättre på att bromsa än jag var förr. Eller rättare sagt så utsätter jag mig inte ens för situationer där jag behöver bromsa.

      Gilla

Kommentera

