Värmetortyr på Stenshuvud

Har nån missat att det var sjukt varmt igår? Jag missade det iallafall inte, kan jag ju lugnt säga.

Hade avsatt ett par timmar till njutjogg kring Stenshuvud och Rörums strand. Packat vätskeryggan med vatten, Tailwind och en Rawbite och ställt bilen vid Knäbäckshusen. Därifrån joggade jag genom Rörums strand sommarstugeområde mot Stenshuvuds nationalpark och rundade berget på min favoritstig som går nere vid Stenshuvuds fyr.

Stenshuvud stenig stig

Jättens port Stenshuvud

Det var på alla sätt och vis en sjukt fin runda. Särskilt nu när alla blommor och träd är alldeles nyutslagna och allt doftar så intensivt. Så himla vackert! Men också så sjukt tungt!

Jag har nog aldrig någonsin behövt gå så mycket under en vanlig jogg som jag gjorde igår. Det var typ 100 m jogg, sedan gång, 100 m jogg till, sedan fotopaus … Hittade verkligen alla ursäkter för att få lov att stanna så ofta som möjligt.

Vätskesystem löpning

Jag drack och drack. Hällde vatten över mig. Sökte mig till skuggan så mycket det bara gick. Redan efter 5 km släppte jag alla tankar på att få till ett långpass och fokuserade bara på att ta mig tillbaka så fort som möjligt och få komma ner och svalka mig i havet. Doppet efteråt var nog bland de skönaste någonsin. Rundan slutade på 8,5 km och större delen av dem mässade jag ”åh fyfan åh fyfan åh fyfan” för mig själv.

Jogg vid Stenshuvid

Nu funderar jag lite på hur tusan jag tänkte när jag anmälde mig till Helsingborg marathon som går den 2 september. Ska man springa en mara den 2 september måste man oundvikligen springa en hel del under sommaren, och uppenbarligen är jag inte jättebra på det där med att springa i värme. Hur tänkte jag där egentligen? Det kommer ju att gå riktigt åt skogen :-S

11 reaktioner på ”Värmetortyr på Stenshuvud

  1. Jag är precis som du; gillar inte att springa i värme…
    Men samtidigt är det LITE en vanesak. Förra sommaren (eller är det två år sen?) så sprang jag mitt på dagen, BARA för att vänja kroppen. Och det blir lite lättare efter hand.
    Du fixar maran! 🙂

    Kram M

    Gilla

  2. Då syns vi nog på startlinjen i Helsingborg. Klart du fixar det. Kommer vara grymt löparväder den 2 sept har jag hört 🙂 Och svensk sommar är ju lite oberäknelig, så…det kommer säkert svalare och behagligare dagar att springa långt på!

    Gilla

    1. Jassåjahaja, är det HBGM som får den stora äran 🙂 Synd att jag inte kommer kunna ge dig en match! Men om du vill får du bära mig sista 35…. Gissar att benen inte är hur pigga som helst efter en ultravasa….

      Gilla

    1. Själva maran är jag inte orolig för, med roligt lopp och publik och sånt tål man vad som helst. Det är träningen fram till maran som blir utmaningen… Men HBG ska bli jätteroligt 😀

      Gilla

  3. hihi. Som sagt var, festligt hur olika vi är!. Du borde börja med swimrun!!!
    Och sommaren lär (tyvärr) inte bestå av 25+ dagar så den biten behöver du inte vara orolig för. 😉 10 grader här i dag. varmare i vattnet! :-O

    Gilla

Kommentera

