Funktionsanalyser och rörelsefunderingar

Nu är ännu en helg på The Academy till ända och detta har utan tvekan varit de bästa utbildningsdagarna hittills 🙂

Jag har alltid haft en dröm om att bli sjukgymnast, så de här dagarna som har handlat om att analysera rörelsemönster och hitta eventuella svagheter som sedan kan förstärkas med hjälp av träning har varit riktigt intressanta.

Fotstyr
Nej jag dansar inte, jag jobbar med fotstyrka.

Vi har analyserat allt från fotställning och bäckenkontroll till förmågan att lyfta armarna över huvudet. Det kan låta som väldigt enkla saker, men börjar man känna efter och titta noga på hur man faktiskt utför rörelserna upptäcker man att det inte alls är enkelt. Att lyfta armarna över huvudet till exempel. Jag har aldrig reflekterat över att jag inte kan göra det utan att böja på armarna. Men när en klasskompis observerar och filmar, syns det tydligt att det är något som bromsar rörelsen. Jätteintressant! Vad är det som bromsar?

Vi har fått verktyg för att kunna utföra olika analyser och en övningsbank av övningar för kontroll och styrka som man sedan kan jobba med baserat på resultatet av analysen. SÅ jäkla intressant! Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger. Nu måste jag analysera alla jag känner. Alla kommer att bli så sjukt trötta på mig 🙂

10 reaktioner på ”Funktionsanalyser och rörelsefunderingar

    1. Ja sånt är jätteroligt! jag tyckte själv det var skitkul att bli analyserad. Hmm kanske skulle komma på nåt slags online-analys-lösning?

      Gilla

  1. Analysera mig! Jag älskar funktionella analyser och har gjort flera men det är så mycket fel på mig att jag knappt hinner korrigera en grej förrän nästa upptäcks.

    Gilla

    1. Ajdå jobbigt utgångsläge :-S Fast visst är det skitkul att bli analyserad! Satt just och funderade på om man kan ha nån slags online-analys-lösning som gör att man inte är så beroende av ort, men det känns lite knepigt…

      Gilla

  2. Åh, det var exakt denna biten som jag tänkte på när jag sa att denna delen var bäst i PT-utbildningen. Jag älskar verkligen allt det där. Hoppas verkligen att jag en dag kan få bli sjukgymnast! Kul att du är lika nördig Märta ;D

    Gilla

    1. Ja visst är det intressant! Nu önskar jag att jag kunde få strunta i utbildningens sista dagar och istället gå om de fyra sista dagarna en gång till 😄

      Gilla

Kommentera

