Fystester och antiklimax

I söndags fick vi prova på att göra ett antal fystester på PT-utbildningen. Vi testade bland annat maxstyrka, uthållighetsstyrka och kondition på olika sätt. Lite småjobbigt kan man väl säga.

Inför de här testerna hade jag tänkt att äntligen får jag tillfälle att glänsa lite, eftersom jag visste att vi skulle göra ett löptest. I vanliga fall brukar jag känna mig sjukt klen jämfört med de andra i klassen, men när det nu var dags att springa skulle jag förhoppningsvis ha lite mer att komma med.

Vi började med ett par olika tester av uthållighetsstyrka. Redan efter armhävningstestet var jag lite skakis. Sen var det dags för ett 4 minuters roddtest. Alltså ro så långt som möjligt under 4 minuter. 4 minuter är länge alltså! Jag trodde aldrig det skull ta slut. Slet och frustade och flåsade, och redan här kändes det som om all kraft hade runnit ur benen. Efteråt var jag skakis på riktigt, både i ben och armar. Fy fasen vad jobbigt.

Roddtest

Smart nog hade jag gjort det här roddtestet typ en halvtimme innan det var dags för löptestet, dvs att springa 2000 m så snabbt som möjligt. Så jäkla korkat. Jag var fortfarande helt mör när vi började springa, och lättheten i benen som jag hade föreställt mig när jag visualiserat löptestet, den var i verkligheten mer som om nån hade fäst betongklumpar vid skorna. Det var SÅ tungt. Jag orkade inte dra på förrän de sista 2-300 metrarna, och det var ju alldeles för sent för att det skulle bli något glänsa av … Sånt jäkla antiklimax.

Gick dock i mål på 9.45, vilket jag är nöjd med med tanke på vad jag hade gjort precis innan, men det hade ju varit roligare att göra testet när man var utvilad och kunde göra bättre ifrån sig.

Förresten var det en bra påminnelse om varför jag helst springer långt och lugnt. Springa kort är ju skitjobbigt.

6 reaktioner på ”Fystester och antiklimax

  1. Fy satan, vad jobbigt det låter! Men 9:45 på 2 km låter ändå bra, tycker jag! Dog nästan själv när jag sprang 400-metersintervaller igår, fattar inte hur man ska orka springa så pass långt fort! Borde förbjudas faktiskt.

    Gilla

  2. Köra pang på funkar dåligt för de flesta. Hur tänkte man där? :-O Eller fanns det tid för uppvärmning? I så fall vet du att du behöver det till nästa gång. 🙂

    Gilla

    1. Det var lite upp till oss själva hur vi ville planera testerna. Bara löpningen var på fast tid, det vi gjorde innan dess planerade vi själv. Vissa planerade bättre än andra 😵

      Gilla

Kommentera

