Höst och nystart

Efter en snabb blick i träningsdagboken kan jag konstatera att de två senaste veckorna med slutspurten på kostrådgivar- och hälsocoachutbildningen, samt intensiva jobbdagar i butiken och uppstart på det nya PT-jobbet, inte har varit idealiska träningsmässigt. Det är ganska tomt de här veckorna.

Träningen vecka 34 och 35

Förra veckan var jag och dottern på orientering i på kvällen, vilket helt klart var guldkanten den veckan. Sen var jag i Malmö fem heldagar, och även om jag hade goda intentioner och tänkte ta med löparkläder och springa på lunchen hade jag ingen ork till det när jag väl var där. Det enda jag fick till de dagarna var två kvarter yoga/rörlighet innan läggdags, för att rätta till kroppen efter allt stillasittande.

Den här veckan blev det visserligen ett styrkepass i måndags, men det var mest för att testa några övningar inför PT-passet jag skulle hålla i tisdags. Inte direkt med nåt fokus eller inlevelse för egen del. Idag hade jag PT-konsultationer på gymmet, och efter sista kunden tog jag en kort sväng bort till sandskogen och joggade lite lätt och passade på att reka lämpliga stigar där jag kan hålla löppassen som jag ska ha om onsdagar nu i höst. Inte heller det med fokus på min egen träning.

Så. Nästa vecka hoppas jag på lite av en träningsnystart. Det hör ju nästan hösten till. Oavsett om det gäller skolterminer, jobb eller träning, så känns det liksom rätt att nystarta nu.

En anledning till att jag vill träningsnystarta just nu är också att jag aldrig är så sugen på att springa som just på hösten. Långa löprundor i skogen som sprakar av höstfärger! Det är så himla härligt! Och luft som går att andas och precis lagom temperatur. Jag längtar så sjukt mycket efter sådana rundor.

Vad ska träningshösten innehålla då? Jo, detta.

  • Höstlöpning i färgsprakande rödorange skog
  • Orientering med dottern
  • MTB i skogen
  • Testa alla gruppträningspassen på Actic, mest nyfiken är jag på Dynamic Flex och Actic Training Circuit
  • Styrke- och rörlighetsprogram som jag fått av min egen PT inför nästa års ultra (jo jag vet att jag har glömt nämna detta, men det kommer)

Det är nästan så att jag blir sugen på att planera in passen i kalendern 🙂

Hoka One One Speedgoat bland höstlöven.

9 reaktioner på ”Höst och nystart

  1. Med risk för att låta väldigt negativ…som PT får man väldigt mycket träning utan fokus på sig själv, så att säga, under arbetstid. Kör man dessutom mycket gruppass, som jag gör, blir träningsdosen mer än väl uppfylld. När man sen har en ledig dag så har man varken fysisk eller mental ork för egen kvalitativ träning. Jag har aldrig tränat så mycket som nu, men med så förhållandevis dåliga resultat. Men var lugn, det är verkligen världens roligaste jobb!! Det är värt det!

    Gilla

    1. Ja så kanske det blir. Det kommer jag väl bli varse nu de närmaste månaderna. Men å andra sidan kan man ju se det som mängdträning, att det ger en bra grundstyrka och bra grundkondition och sådan är ju inte fel att ha 🙂

      Gilla

  2. Säger som Åsa ovan men samtidigt blir det inte så mycket ”vettig” träning som PT utan en himla massa mellanmjölkspass. men det beror ju på hur mycket sånt du kör. (?) Jag tror också att ibland måste man liksom bara ”tvinga” sig att börja (om) och ha som mål ATT göra utan krav på prestation. Lycka till!

    Gilla

Kommentera

