Noll tidskoll men hundra procent löparglädje

Veckan som har gått har faktiskt blivit en ganska välfylld träningsveckan, helt enligt plan. Har både sprungit och kört MTB och testat gruppträningspass på gymmet. Fick sån feeling att jag dessutom spontananmälde både mig och dottern till ett välgörenhetstrail- (för mig) och hinderbanelopp (för dottern) i Smedstorp på lördag. Charity Trail heter det och samlar in pengar till Hjärtebarnsfonden. Bra grej!

Men det var inte det jag skulle skriva om idag. I början av augusti sprang jag Kullaloppet och kom på att det har jag ju glömt berätta om. Kullaloppet går i min hemmaskog, så det har jag sprungit många gånger. Men det som var speciellt med just detta året var att jag upptäckte att jag inte hade minsta aning om hur min tid stod sig i jämförelse med tidigare år.

Tidigare år har jag haft ganska bra koll på tiderna på mina lopp, och antingen jagat för att förbättra dem eller åtminstone analysera om det blev bättre eller sämre. Men detta året hade jag verkligen ingen aning. Och det var så himla skönt! En kompis frågade efter loppet om jag hade sprungit snabbare än tidigare och jag kom på mig själv med att inte ha den blekaste aning. Och inte brydde jag mig heller. Så jäkla skönt!

När jag sedan loggade loppet i träningsdagboken kikade jag tillbaka på tidigare år och upptäckte att det här året faktiskt var mitt allra långsammaste Kullalopp. MEN känslan under loppet var nog den bästa. Det var roligt hela vägen. Tungt i backarna förstås, men aldrig fy-fan-jobbigt. Och som vanligt var det riktigt roligt att ösa på i nedförsbackarna på slutet av loppet och spurta in mot mål. Den känslan när man flyger fram i nedförsbackarna, den är helt oslagbar 🙂

Det känns lite som om jag har nått ett slags vägskäl i löpningen. Ännu mer lämnat det där gamla tidstänket som jag hade de första åren när jag sprang, när jag försökte springa på en viss tid. Eller så är det bara en försvarsmekanism för att skylla den långsamma farten på att jag inte bryr mig om tiden 😉

Kullaloppet.

2 reaktioner på ”Noll tidskoll men hundra procent löparglädje

  1. Jag känner också att jag bryr mig allt mindre om tider. Har så mycket annat att tänka på så några sekunder, eller minuter, hit eller dit känns rätt oviktigt. Kommer nog aldrig hamna på pallplats ändå😃. Jag springer och tränar och har det bra, och det får räcka. Och jag är nöjd med det. Fast visst vore det kul att gå under 4 tim på en mara……

    Gilla

Kommentera

