Upcoming galenskap – ultraintervaller

Har precis fått för mig att göra en jättedum grej den 18 november, nämligen att springa ultraintervaller.

Det går till såhär. Man springer antingen en mil eller 60 min med start var tredje timme. Däremellan återhämtar man sig så gott det går (föreställer mig att det lämpligast görs med berg av mat och en säng).

De som är riktigt grymma gör åtta ultraintervaller under dygnet. Själv tänker jag sikta på fem. Det känns mer rimligt eftersom det är första gången och eftersom jag springer ganska lite just nu. Men framförallt för att jag har väldigt svårt att föreställa mig att jag skulle ge mig ut och springa kl 00.00 och 03.00. Då sover man. Punkt.

Men såhär känns faktiskt ganska rimligt, med hänsyn taget till tid på dygn och övrig familj etc.

  • 06.00
  • 09.00
  • 12.00
  • 15.00
  • 18.00

Därefter kommer vi åter in i den del av dygnet då man ska sova, och sömnen ruckar jag ogärna på.

Men det här känns faktiskt både genomförbart och kul. Sådär lagom knäppt. Andra kommer att tycka att man är dum i huvet, men för egen del känns det ju coolt att få till fem mil på en och samma dag.

Så, ni som har testat på det här. Vad har ni för tips? Vilken är bästa återhämtningsmaten? Är det lönt att duscha emellan?

Glad joggare.

Såhär var löparvädret i mitten av november förra året. Jag föreställer mig lika fint väder den 18. Minst.

12 reaktioner på ”Upcoming galenskap – ultraintervaller

    1. Då körs det ultraintervaller organiserat på flera håll i landet, och på nåt vis tror jag att det hjälper till att motivera mig att genomföra dem om jag vet att jag ska regga resultatet ihop med en massa andra, jämfört om jag skulle kört det själv.

      Gilla

  1. Kul upplägg :)! Planerar att kopiera upplägget och köra (4-5 mil). Gäller bara att hitta någon dag när jag är utan man och barn. Kan ju dröja ett tag…

    Gilla

Kommentera

