Semester på riktigt

Förra veckan var jag och dottern i Spanien några dagar, guppade runt i Medelhavet och njöt av varm sand mellan tårna. Jag kan inte ens minnas sist jag var på sol- och badsemester. Nästan tio år sen tror jag.

Vi åkte med min kompis och hennes två barn, och förutom att bada en massa hann vi med att besöka en gammal piratö och en rosa (!) saltsjö.

Den här semestern gjorde jag något som jag var väldigt dålig på förr, nämligen att koppla bort jobbet ordentligt. Märta anno 2012 hade dels haft med jobbtelefonen, om ifall att något akut dök upp, och dels lagt kvällarna på att jobba undan grejer för att vara ikapp när jobbet började igen efter semestern. Märta anno 2017 läste tidningar på kvällarna och ägnade knappt en tanke på jobbet på hela tiden.

Vilken skillnad det blir på ledigheten. För några år sen ägnade jag nog halva semesterdagarna åt att planera för allt jag måste fixa så fort jag var tillbaka på jobbet, och släppte det aldrig riktigt ur tankarna. Den här gången var det semester på riktigt.

Tabarca
På Tabarca var de inte så noga med kajplatser 🙂
Stranden på Tabarca
Tanka D-vitamin.
Rosa sjön Torrevieja
Den rosa saltsjön utanför Torrevieja. Här flöt man som en kork tack vare den höga salthalten 🙂

6 reaktioner på ”Semester på riktigt

  1. Mitt bästa tips är att semestra på ställen där det inte finns täckning – typ hela Norrland och hela Gotland. Dp kan man inte ens svara om det är kris på riktigt.

    Gilla

Kommentera

