Status inför Österlen Ultra

Hej! Det var ett tag sen jag var sugen på att skriva här, men så plötsligt dök suget upp igen. Det kanske har att göra med att det är mycket löpartankar i skallen just nu, mycket tvivel och funderingar. Och sådana brukar ju vara bra att lufta här. Får ofta så bra svar här 🙂

Vad har hänt sedan sist då? Tja, mest fokus har det varit på gruppträningsjobb. Det tar ganska mycket tid, både att lära in förkoreograferade pass och att hitta på egna. Och så litar jag inte riktigt på att jag ska komma ihåg hela passen från vecka till vecka, så jag känner mig dessutom tvungen att repetera dem ganska ofta.

Ni kan ju själva gissa vad det gör med tiden till löpning. Ja, den blir ju något begränsad. Jag kan ju lugnt säga att det var bättre att träna inför ultralopp när jag jobbade på kontor än vad det är nu när jag jobbar på gym.

OK. Till de viktiga frågorna.

Har jag kört tillräckligt många och långa långpass?
Hahahahaha långt ifrån. Rena skämtet.

Känner jag mig trygg inför Österlen Ultra om mindre än en månad?
Hahahahahahahahahahahahaha ännu större skämt.

Kommer jag att genomföra det ändå och 1) gå sönder 2) bli avplockad av banan pga missar reptider 3) utstå sex mil av rent lidande och förnedring?
Förmodligen.

Frågan är nu hur jag ska lägga upp de sista veckorna OM jag mot förmodan ger mig på spektaklet. Att köra för mycket och för långt sista veckorna är helt fel väg att gå, men för den mentala tryggheten måste jag få till åtminstone ett eller två långpass till. Inte för nära inpå och inte så långt att det sliter för mycket, men ändå tillräckligt långt för att jag ska känna mig lugnare inför utmaningen.

Jogg vid Tommarpsån.
För ett år sedan var det betydligt mer lättsprunget än nu. Längtar så efter barmark just nu.

 

8 reaktioner på ”Status inför Österlen Ultra

  1. Vilket svårt beslut Märta! Men jag tror du fixar det ändå, på ren erfarenhet. Hade det varit första gången så hade det nog varit med tveksamt om det varit klokt att genomföra, men din kropp vet nog vad den ska göra på något vis. Lycka till oavsett 😀

    Gilla

    1. Tack! Ja förhoppningsvis kommer kroppen att fatta vad den ska göra, och så är det bara att mata på 😉 Sista veckorna ska jag fokusera på knäprehab, för det känns som att det periodvis strulande löparknät är det största hindret.

      Gilla

  2. Jag tror också att du kommer att fixa det! Mycket händer bara det är lopp och inte träning 🙂 Själv var jag sugen på Österlen trail men tyvärr fanns det inga platser kvar när jag väl bestämde mig. Så kanske till nästa år? Men jag ska testa Höga kusten trail i slutet av sommaren istället. Stort lycka till på loppet!

    Gilla

    1. Det har du rätt i, man får en massa extra energi när det är lopp 😊
      Höga kusten trail måste ju vara jättefint! Det står på min drömloppslista. Hoppas du får en plats till Österlen Spring trail ett annat år. Det är ett fantastiskt lopp!

      Gilla

    1. Hmm du är nor mer övertygad än jag. Hade det varit barmark, torrt och behagligt hade jag nog inte tvivlat, men fatta vilken deprimerande snöstormslaskdynga vi har här … Att det är svårsprunget är det lilla problemet, att man blir mentalt knäckt bara man tittar ut genom fönstret är det stora. Orkar knappt föreställa mig hur sex mil i de förhållandena hade känts.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s